16.4 C
Copenhagen
onsdag 30. juli 2025

Dødsfald Middelfart den 17. februar 2025

0

Ellis Gerda Stage
1935 – 2025

Ruth Holm Madsen
1939 – 2025

Egon Jespersen
1939 – 2025

Vi vil gerne hjælpe jer med Kobbelgaarden

0

Fredericia Kommune har haft et skandaløst forløb omkring Kobbelgaarden, der er hjemsted for nogle af de allersvageste borgere i kommunen. Det er borgere, der typisk er helt afhængig af løbende omsorg og pleje. Sagen har stået på i en del tid, hvor der er kommet alvorlig kritik fra tilsynet. Alligevel arbejder kommunen for at redde deres institution. I realiteten burde man dog lukke den helt frivlligt.

Skatteborgerne skal naturligvis ikke betale for dårlig behandling af svage medborgere. Vi skal heller ikke kæmpe for at beboerne kan blive på stedet eller sikre rammer til medarbejderne. Faktisk skal vi bede om at de ansvarlige holdes væk fra at arbejde med svage medborgere. For det er horribelt at læse tilsynets rapport, der er sønderlemmende for Fredericia Kommune. Der er ikke længere nogle smuthuller, hvor man kan gemme tingene af vejen.

Man kan med stor bekymring konstatere, at hvis det er måden, man behandler de allersvageste, hvordan mon det så går de lidt bedre stillede? Vi får at vide, at det er “kulturen”. Hvilken kultur? Hvad er det, vi taler om? At nogle siger de møder “på arbejde”, men ikke kan finde ud af at behandle disse svage borgere med den nødvendige omsorg? Hvad er det, man skal “arbejde på”? Hvilke “planer” er det, man skal gennemføre?

Det rigtige spørgsmål er jo meget simpelt: Hvordan kunne det overhovedet komme så vidt?

Dernæst, hvad er det for en “kultur”, der hele vejen fra Kobbelgaarden og ned på rådhuset vil forsvare stedet med vold og magt, fremfor endegyldigt og frivilligt at trække stikket på en institution, der fuldstændig har forsømt sin kerneopgave; at tage vare på de svageste borgere. Hvis de ikke kan forsvare sig selv, så har de brug for andre udefra, der gerne vil.

Og vi vil gerne hjælpe Fredericia Kommune med gode råd til at “forbedre kulturen”,”lave planer” for Kobbelgaarden og “sikre rammerne” for medarbejderne. Lad os starte med det sidste:

Hvis du skal arbejde for Fredericia Kommune med de svageste borgere, så skal du møde dem med omsorg og varme. Det er dine rammer. Og hvis du ikke mener, at du har de rigtige arbejdsvilkår, så skal du straks finde noget andet at lave. Hvis du heller ikke kan finde ud af at melde fra overfor en kollega, der ikke kan være omsorgsfuld, skal du også finde et andet arbejde. Endeligt er det en ramme, at hvis beboerne mistrives, så skal det have konsekvenser for de ansvarlige. Så er det på plads.

For den gode hjælp til “at forbedre kulturen” er, at man kun kan have et ansvar for beboerne, hvis man har en velfungerende indstilling til svage medborgere. Ord som “forråelse” er ofte brugt i vores tid; men det vil vi altså ikke betale for. Der skal derfor være meget, meget kort afstand fra tegn på “forråelse” og så en fyreseddel. Dermed også meget, meget kort afstand mellem politikerne i udvalget og cheferne på rådhuset. Det er jo derfor, de sidder med de ekstremt store gager: For at tage et ansvar. Så hvem har ansvaret?

Hvad angår “planerne” for Kobbelgaarden, så er det ingen trøst, at tilsynet “kun” vil fjerne “godkendelsen”. At man for så vidt kan fortsætte på egen hånd, men dog ikke få nye beboere ind. Nej. Den eneste holdbare plan er:

Start forfra.

Sæt jer ned i udvalget og byrådet. Lav nogle klare ambitioner om hvor godt de svageste medborgere skal behandles. Ansæt et team af dygtige og engagerede mennesker, der med stor omsorg og interesse for svage borgeres trivsel kan udvikle en ide til et sted, hvor alle har lyst til at bo og være. For det er et hjem for disse borgere. I stedet for at have strenge pyramidestrukturer med små chefer her og der og allevegne, så indfør en kollektiv ledelse med eget ansvar. Inddrag beboerne og de pårørende, allerede fra starten. Lav en klar målsætning for borgernes trivsel.

Til sidst. Lad være med at skovle beboere ind på steder, uden at have styr på, hvordan de skal passes. Det her lugter så fælt af skrivebordsarbejde og høje direktørlønninger, at byrådet skal have sendt nogle fyresedler afsted for at statuere et eksempel. Vi kan simpelthen ikke betale millionlønninger til folk, der tillader den slags i en kommune som vores. Det er pinligt.

Udvalgsformand fastholder, at endelig beslutning ikke er truffet

0

Socialtilsyn Syd har vurderet, at godkendelsen af Kobbelgården 3 bør fjernes, men ifølge formand for Senior- og Socialudvalget i Fredericia, David Gulløv (S), er det ikke ensbetydende med en lukning.

– Det eneste, de egentlig skriver, er, at de vil fjerne godkendelsen til Kobbelgården. Og det er jo ikke det samme som at lukke den, men det vil betyde nogle ændringer i måden, man gør tingene på, siger David Gulløv.

Han påpeger, at fjernelsen af godkendelsen betyder, at Fredericia Kommune ikke længere vil kunne visitere borgere til stedet, og at Kobbelgården vil forsvinde fra tilbudsportalen. Men den endelige beslutning er endnu ikke truffet.

– Det er kun en akterskrivelse. Det er noget, de akter at gøre, så vi ved faktisk ikke, om det er der, den endelige beslutning lander. Det næste skridt er, at vi skal afgive vores parthøring og præsentere, hvad vi mener er op og ned i sagen. For vi mener rent faktisk, at der er nogle ting, Socialtilsynet ikke har taget højde for, forklarer Gulløv.

Sårbare borgere kræver særlige tiltag

David Gulløv blev først for nylig formand for Senior- og Socialudvalget, men har fulgt sagen som politisk ordfører. Han anerkender, at Kobbelgården 3 har været udfordret i længere tid.

– Det er et sted, hvor vi har nogle af vores mest sårbare borgere, og derfor kræver det nogle helt særlige tiltag. Vi har kunnet læse i medierne og høre, at vi ikke har kunnet leve op til det, og det er problematisk, siger han.

Samtidig understreger han, at kommunen har en plan for, hvordan man vil håndtere situationen fremadrettet. Hele interviewet med David Gulløv kan ses i tv-indslaget.

Den fynske brunsviger kommer alligevel ikke til Fredericia

0

SuperBrugsen Erritsø og Rise’s Brød har annulleret deres aftale om bageriudsalget i Fredericia. Det bekræfter brugsuddeler Kenneth Ørvad over for Fredericia AVISEN.

P.A. Brød havde knap nok meldt ud, at de lukkede deres brødudsalg i blandt andet Erritsø, før Rise’s Bageri blev annonceret som afløser. Det blev meldt ud, at kunderne nu kunne se frem til den fynske brunsviger. Men blot få dage senere er meldingen en anden – den fynske bager kommer alligevel ikke til Fredericia.

– Det er korrekt, at vi ikke får Rise’s til Erritsø alligevel. Det er naturligvis træls, siger brugsuddeler Kenneth Ørvad.

Han ønsker ikke at uddybe de konkrete årsager til, hvorfor aftalen er blevet ophævet, men han påpeger:

– Der skal være forretninger i det for begge parter. Sådan er det. Nu ser vi fremad og arbejder på andre løsninger. Der kan være flere ting i spil, eksempelvis et apotek. Nu ser vi, og vi arbejder videre.

SuperBrugsen Erritsø offentliggjorde nyheden tidligere i dag på deres Facebook-side, hvor de forklarede, at der var opstået problemstillinger omkring etableringen, som parterne i fællesskab ikke kunne løse.

Fredericia AVISEN har forsøgt at få en kommentar fra Rise’s Bageri, men personalet oplyser, at de først kan give et interview i morgen.

Dokumentation: Læs tilsynets skrivelse

0

Socialtilsyn Syd har gennem det seneste år ført skærpet tilsyn med botilbuddet Kobbelgaarden 3 i Fredericia. På baggrund af en række alvorlige problemer inden for sundhed, trivsel, ledelse og kompetencer vurderer tilsynet nu, at tilbuddet ikke kan rettes op, og godkendelsen vil derfor blive trukket tilbage.

Socialtilsyn Syd har afdækket en række kritiske forhold, som har været afgørende for beslutningen. Flere medarbejdere har beskrevet, hvordan borgere ikke har fået dækket basale behov som tandbørstning og nedre hygiejne, fordi der manglede personale.

Tilsynet har også konstateret skjult magtanvendelse og en nedværdigende kultur på stedet. Det er blandt andet blevet dokumenteret, at en medarbejder filmede en borger under onani og delte videoen med en kollega. Der er også eksempler på, at personalet taler nedladende om borgerne i fællesarealer, ligesom der er blevet rapporteret om sjusk med kateterhåndtering, hvilket har resulteret i uhygiejniske forhold.

Manglende ledelse og faglighed

Et centralt problem har været de gentagne ledelsesskift. Tilbuddet har haft flere midlertidige ledere, hvilket har skabt usikkerhed blandt medarbejderne. Ifølge Socialtilsyn Syd har medarbejderne i lange perioder selv taget uformel ledelse på sig, da der ikke var en synlig eller konsekvent ledelse til stede.

Tilsynet har også vurderet, at mange ansatte mangler de nødvendige faglige kompetencer. Flere medarbejdere har selv erkendt, at de ikke ved, hvordan de skal håndtere borgernes behov professionelt. En undersøgelse fra februar viste, at selv uddannet personale havde svært ved at forklare begreber som forråelse og pædagogiske tilgange.

Tilsynsbesøg og gentagne advarsler

Socialtilsyn Syd har løbende forsøgt at hjælpe tilbuddet med at rette op på problemerne. Der blev første gang indført skærpet tilsyn i december 2023, og det er siden blevet forlænget to gange, senest i august 2024.

Gennem en række tilsynsbesøg i 2024 og begyndelsen af 2025 har socialtilsynet fulgt udviklingen tæt. Men selv efter flere dialogmøder og handleplaner vurderer tilsynet, at der ikke er sket væsentlige forbedringer.

Konsekvensen: Lukning af botilbuddet

Da Socialtilsyn Syd ikke vurderer, at Kobbelgaarden 3 kan opnå den nødvendige kvalitet inden for en rimelig tid, har tilsynet indledt processen med at inddrage godkendelsen.

Der er indkaldt til partshøringsmøde den 26. februar, hvor ledelsen kan fremlægge deres synspunkter. Skriftlige bemærkninger kan indsendes indtil 6. marts. Hvis afgørelsen fastholdes, vil botilbuddet blive fjernet fra Tilbudsportalen, og kommunerne skal finde nye pladser til borgerne.

Læs også

Himmelvendte øjne og korslagte arme

0

Efter måneders skærpet tilsyn og gentagenende kritik af forholdene på Kobbelgården er en lukning nu en reel mulighed. Alligevel har nogle politikere udtrykt overraskelse over situationens alvor. Det undrer flere i byrådet, der mener, at varslerne har været tydelige længe.

For medarbejdere, beboere og pårørende skaber usikkerheden frustration. Mens kommunen fortsat holder døren åben for, at bostedet måske kan reddes, mener flere, at det mest sandsynlige er en lukning – og at de berørte bør forberedes på konsekvenserne i stedet for at blive holdt hen i uvished.

– Hvis man som politiker er overrasket over, at tilsynet nu vil lukke Kobbelgården, så har man ikke læst de dokumenter, vi har fået præsenteret i udvalget, grundigt nok. Der har været skærpet tilsyn i 12 måneder, og hver gang tilsynet har besøgt stedet, er kritikken kun blevet skærpet. Derfor har jeg ikke været i tvivl om, at det var den vej, det gik, siger Cecilie Roed Schultz og fortsætter:

– Det er selvfølgelig en meget alvorlig situation, særligt for medarbejderne, beboerne og de pårørende, som bliver hårdt ramt. Jeg ved godt, at kommunen understreger, at en lukning ikke er sikker, men de berørte fortjener at få at vide, at det mest sandsynlige scenarie er en lukning. De bør præsenteres for de muligheder, der følger med, i stedet for at fastholde en usikkerhed omkring, hvorvidt stedet lukker. Jeg tror ikke nødvendigvis, det skaber større tryghed.

Problemerne på Kobbelgården 3 er langt fra nye. Allerede kort efter indvielsen for 11,5 år siden blev der rejst kritik af både de fysiske rammer og beboersammensætningen. Gennem årene har flere politikere fået henvendelser fra pårørende, der har advaret om de samme udfordringer, som tilsynet nu igen påpeger.

At få rettet op på forholdene på få måneder virker urealistisk, når det ikke er lykkedes gennem mere end et årti. Samtidig står bostedet i en af sine sværeste perioder, hvor rekruttering af personale i forvejen er en stor udfordring. At finde kvalificerede medarbejdere til et sted, der risikerer lukning, gør opgaven endnu mere vanskelig.

– Kobbelgården 3 har haft udfordringer, siden stedet blev bygget og indviet for 11,5 år siden. Jeg har siddet i Senior- og Socialudvalget i over 11 år, så da jeg trådte ind i udvalget første gang, var Kobbelgården 3 kun få måneder gammelt. Jeg har fulgt sagen tæt lige siden, og det er stort set de samme udfordringer, der bliver påpeget i dag som dengang. Dengang var det pårørende, der henvendte sig til mig – og sikkert også til andre politikere – for at gøre opmærksom på problemerne. Kritikken handlede blandt andet om de fysiske rammer og en for bred beboersammensætning, siger Cecilie Roed Schultz og uddyber:

– Disse problemer er fortsat, og nu har tilsynet også påpeget præcis de samme forhold samt en række yderligere mangler. Jeg har svært ved at se, hvordan vi skulle kunne rette op på det hele på få måneder, når det ikke er lykkedes gennem mere end et årti. Særligt fordi de kommende måneder formentlig bliver de sværeste nogensinde at skabe kvalitet i. Det er i forvejen en udfordring at rekruttere personale på dette område, og at tiltrække medarbejdere til et sted, der er lukningstruet, ser jeg ikke som realistisk.

Beslutningen om Kobbelgårdens fremtid nærmer sig, men ifølge flere politikere mangler der stadig klare svar på de økonomiske konsekvenser og mulige scenarier. På et udvalgsmøde blev hverken en eventuel lukning eller de økonomiske aspekter præsenteret som en del af dagsordenen – noget, der har skabt frustration blandt flere medlemmer.

Fokus er naturligvis på beboere, medarbejdere og pårørende, slår Cecilie Roed Schultz fast, men for hende er det afgørende at have et klart overblik over økonomien og de praktiske konsekvenser. Hun advarer samtidig mod at fastholde en uvished omkring lukningen, da det kan gøre situationen endnu mere usikker for de berørte.

– Jeg er skuffet. Vi havde møde i udvalget her til morgen, men vi blev hverken præsenteret for lukningsscenarier eller de økonomiske konsekvenser for kommunen. Først da jeg spurgte ind til det, blev det tilføjet til dagsordenen for udvalgsmødet i morgen. Det overrasker mig, at formandskabet ikke på forhånd har sørget for, at det var en del af dagsordenen i dag eller i morgen, for det har stor betydning, hvad dette potentielt kan komme til at koste kommunen, siger Cecilie Roed Schultz og tilføjer:

– Jeg er klar over, at det vigtigste lige nu er at tage hånd om beboerne, medarbejderne og de pårørende. Men for os, der har ansvaret for at sikre kommunens økonomi og finde de nødvendige midler, er det afgørende at kende de forskellige scenarier og muligheder. Det gælder også for de berørte parter, som fortjener at få indsigt i de mest sandsynlige fremtidsperspektiver. Jeg synes, det er problematisk, hvis man kun kommunikerer, at stedet måske ikke lukker. Min vurdering er, at en lukning er det mest sandsynlige, og i så fald bør de berørte også informeres om, hvilke muligheder der så er.

Set med dine briller, hvem bærer det politiske ansvar for, at man er havnet her?

– Vi bærer i høj grad det politiske ansvar i udvalget, men det er et uheldigt tidspunkt for et formandsskifte. Det er naturligvis helt legitimt at træde ud af byrådet, når man har behov for det, og min bemærkning er derfor ikke en kritik af, at Søren Larsen har valgt at trække sig. Men det første, jeg sagde til borgmester Christian Bro, da jeg blev informeret om Søren Larsens udtræden, var, at netop på baggrund af Kobbelgårdens situation var det afgørende at udpege en formand med dyb indsigt i området og denne sag. Det handler ikke om de næste fire år, men om det kommende år, hvor denne sag vil fylde rigtig meget. Derfor ærgrer det mig, at borgmesteren ikke lyttede til det. Det er ikke for at trække en gammel diskussion frem igen, men det var netop en af årsagerne til, at jeg tilbød mig selv som formand. Ikke fordi jeg troede, det ville blive en let opgave, men fordi jeg mente, at sagen fortjente det. Jeg må bare sige, at jeg ikke er imponeret over den måde, sagen er blevet håndteret på efterfølgende – men det er, som det er.

Gennem længere tid har flere medlemmer af udvalget været i kontakt med både nuværende og tidligere medarbejdere samt pårørende, der har delt deres bekymringer om forholdene på Kobbelgården. Gang på gang er disse bekymringer blevet bragt op i udvalget, men ifølge Cecilie Roed Schultz er de ofte blevet mødt med skepsis, korslagte arme og himmelvendte øjne. Selv da tilsynet skærpede sin kontrol, var det en kamp at få problemerne taget alvorligt.

– Vi er flere i udvalget, der gennem længere tid har haft kontakt med både nuværende og tidligere medarbejdere samt pårørende. Vi har gentagne gange rejst vores bekymringer i udvalget på baggrund af de ting, vi har fået fortalt. Men generelt er vi blevet mødt med skepsis, korslagte arme og himmelvendte øjne. Det har derfor været en svær sag at få taget alvorligt – selv efter, at der blev indført skærpet tilsyn, siger Cecilie Roed Schultz.

– Jeg føler virkelig, at jeg har gjort, hvad jeg kunne, men med den melding, der nu er kommet, kan jeg selvfølgelig ikke lade være med at føle, at jeg ikke har gjort nok. Det eneste, jeg kan sige, er, at jeg har forsøgt, fortsætter hun, meget berørt af situationen. Set i lyset af udviklingen, mener hun dog godt, at man kunne have gjort det anderledes:

– Det er let nok nu at ændre på den oprindelige plan, men jeg tænker, at jeg burde have været bedre til at få de personer, der henvendte sig til mig, bragt direkte i dialog med udvalget, i stedet for kun at formidle deres budskaber gennem mig. Vi burde have afholdt møder, hvor medarbejdere, tidligere medarbejdere og pårørende – måske på separate møder – kunne have delt deres bekymringer direkte med udvalgets medlemmer uden ledelsens tilstedeværelse. For det er naturligvis vanskeligt for medarbejdere at udtale sig frit, når ledelsen lytter med. Vi kunne have skabt en bedre ramme for, at deres stemmer blev hørt, siger Cecilie Roed Schultz og tilføjer:

– Særligt Susanne Eilersen og jeg har forsøgt at viderebringe de bekymringer, vi hver især har fået henvendelser om – og det har ikke engang været fra de samme personer. Alligevel har vi hørt stort set de samme ting. Når vi på udvalgsmøderne delte de henvendelser, vi fik, var det tydeligt, at der var et mønster. Men som mindretal i udvalget har vi ikke haft den politiske magt til at trumfe beslutninger igennem.

Når man har fulgt Kobbelgården siden starten, så er man ikke overrasket, men man ændrer holdninger undervejs til, hvad der kan være løsningen for stedet.

– Måske kunne det have ændret noget, hvis de berørte personer selv havde fået mulighed for at tale direkte til udvalget. Men selv da de gik til pressen, ændrede det ikke markant på holdningen i udvalget – heller ikke efter, at der blev indført skærpet tilsyn. Jeg tror, der har været en stærk tro på, at vi nok skulle rette op på problemerne, siger Cecilie Roed Schultz og fortsætter:

– Men når man har fulgt Kobbelgården i 11,5 år og ser de samme problemer gentage sig igen og igen, så får man et andet billede af situationen, end hvis man hører om den for første gang. Da jeg første gang blev præsenteret for problemerne, tænkte jeg nok også, at det måtte kunne fikses. Derfor har vi også af flere omgange afsat betydelige midler til at forbedre de fysiske rammer.

Enhedslisten sagde fra til forvaltningen, da man ville sende flere millioner af sted til renovering.

– Men da forvaltningen foreslog at afsætte et stort millionbeløb igen for at forsøge at renovere sig ud af problemerne, sagde Enhedslisten fra. Vi troede ikke længere på, at det ville lykkes – uanset hvad vi gjorde. Derfor fik vi i stedet afsat midler til en analyse af, hvad bygningen kunne bruges til, hvis bostedet blev lukket. Det blev en del af budgetforliget, som vi fik igennem sammen med de øvrige forligspartier. Jeg mener, at der i visse partier længe har været en erkendelse af, at udviklingen gik i retning af en lukning, og at det bedste for beboerne ville være at finde andre rammer, siger Cecilie Roed Schultz.

Beboersammensætningen skal ændres og enhederne skal være mindre. Det er eneste mulighed nu, mener Cecilie Roed Schultz.

– Der er ingen tvivl om, at en af de største udfordringer er, at beboergruppen er alt for bred, samtidig med at rammerne ikke er egnede til det. Det er ærgerligt, når man har bygget noget, der skulle være creme de la creme, og dengang blev besluttet som en virkelig god løsning af politikerne. Men det har det bare ikke været – og det har det ikke været fra starten, siger Cecilie Roed Schultz og fortsætter:

– Stedet er for stort til en så bred beboergruppe, og det gør det også svært at tiltrække medarbejdere med de rette kompetencer. Mange fagpersoner er specialiserede og har erfaring med bestemte beboergrupper, men det er vanskeligt at være ekspert i alle de typer beboere, der bor samme sted, når sammensætningen er så bred. Det begrænser muligheden for at opretholde en høj kvalitet, fordi medarbejdere med særlig viden om bestemte grupper har haft meget få at sparre med. Det har også været en stor udfordring at have for eksempel en infantil autist, der ikke har noget sprog og er meget lydsensitiv, boende sammen med en beboer med Downs syndrom, der elsker at spille høj børnemusik hele tiden. Det er nogle grupper, der simpelthen ikke fungerer godt sammen. For mig ville den bedste løsning være at etablere mindre enheder forskellige steder, opdelt efter diagnoser og behov – måske også efter alder.

– Flere pårørende har påpeget, at der kunne skabes en mere plejehjemslignende struktur, fordi flere af beboerne heldigvis lever længere end tidligere. Nogle kommer til at bo sådan et sted hele livet, og det kunne derfor give mening at tilpasse rammerne derefter. Jeg tror, at en opdeling af beboergruppen kunne være en vej til at højne kvaliteten markant. Det er netop dét, jeg gerne vil arbejde på hurtigst muligt. Jeg synes, det er ærgerligt, at vi først skal tage fat på det, fordi vi bliver tvunget til at lukke stedet – et scenarie, der er ret sandsynligt. Jeg ville langt hellere have taget fat på denne opgave, fordi vi fagligt og politisk havde besluttet, at det var det bedste for beboerne, siger hun og slutter:

– Men nu er det på denne baggrund, det sker, og derfor mener jeg, at vi bør handle hurtigt. Det kan virke som en hurtig beslutning, men jeg foretrækker at rive plastret af og komme videre med en løsning, vi ved er bedre for beboerne, frem for at kæmpe med lappeløsninger på noget, der aldrig – tror jeg – bliver rigtig godt.

Læs også

Bravida indgår millionaftale med Energinet om vedligeholdelse af offshoreanlæg

0

Bravida har indgået en ny aftale med Energinet, der har base i Fredericia, om vedligeholdelse og eftersyn af grøn infrastruktur på otte offshoreanlæg placeret rundt om i Danmark. Aftalen har en værdi på op til 94 millioner kroner og løber i op til otte år.

Det oplyser Bravida i en pressemeddelelse.

Offshoreanlæggene opsamler strøm fra havvindmølleparker og transformerer den til et højere spændingsniveau, så den kan sendes videre gennem transmissionsnettet. Vedligeholdelsen omfatter højspændingssystemer, sekundære elektriske systemer, køl og ventilation samt sprinklere.

– Vi glæder os over, at vi igen skal bidrage til at styrke den grønne omstilling. Vi har allerede et rigtig godt samarbejde med Energinet på andre projekter, men det særlige ved dette udbud har været, at tildelingskriterierne i høj grad baserede sig på erfaring og kompetencer. Derfor er jeg stolt af, at vi har vundet dette store offshoreprojekt. Det beviser endnu en gang, at vi er en stærk og værdsat samarbejdspartner på store og avancerede infrastrukturprojekter, siger Ole Høgh, direktør for Region Infrastruktur i Bravida Danmark ifølge pressemeddelelsen.

Arbejdet indebærer en særlig kompleksitet, da det foregår på vandet og kræver nøje planlægning. Adgangen til offshoreplatformene sker med helikopter eller båd, og medarbejderne skal løbende gennemføre specialiserede kurser for at arbejde på offshoreanlæg.

Bravida har allerede erfaring med opgaver for Energinet og har blandt andet stået for vedligeholdelse af transformerstationer på land i Region Nordjylland, Region Syddanmark og Region Sjælland/Hovedstaden. Senest har Bravida også indgået aftale med Energinet om nedtagning og skrotning af højspændingsmaster og luftledninger i Vestjylland.

Efter skandalesager: Tilsyn vil lukke Kobbelgården

0

Socialtilsyn Syd påtænker at trække godkendelsen for Kobbelgården 3, men kommunen vil kæmpe for at bevare Kobbelgården som bosted.

Det, der begyndte som en artikelserie i Fredericia AVISEN, hvor pårørende stod frem og berettede om kritisable forhold, har nu ført til, at Socialtilsyn Syd vil lukke stedet.

Fredericia Kommune har modtaget en agterskrivelse fra Socialtilsyn Syd om, at tilsynet påtænker at trække godkendelsen af Kobbelgaarden 3. En agterskrivelse er ikke en endelig afgørelse.

Tilsynet baserer sin beslutning på en vurdering af, at Kobbelgaarden 3 ikke i tilstrækkelig grad opfylder kvalitetskravene efter Lov om socialtilsyn, og ikke indenfor en overskuelig tidshorisont kan genoprette kvaliteten til det nødvendige niveau.

Hvis Socialtilsynet ender med at træffe denne afgørelse, betyder det, at Kobbelgaarden 3 efter tre måneder vil blive fjernet fra Tilbudsportalen, og at der ikke kan visiteres nye beboere ind på Kobbelgaarden 3. Umiddelbart har det her og nu ikke betydning for beboerne og medarbejderne på Kobbelgaarden 3, da beoerne fortsat skal have den hjælp og støtte, som de er visiteret til.

– Det allervigtigste er, at vores mest udsatte borgere får den omsorg og støtte, de har brug for. Jeg er dog ked af, at de fremskridt vi har gjort, ikke er at se i agterskrivelsen. Den seneste kvalitetsrapport viste, at vi var på rette vej, men bestemt ikke i mål. Tilsynet har nu vurderet, at det ikke har været tilstrækkeligt. Det er en rigtig beklagelig situation. For at undgå unødig utryghed og bekymring blandt beboerne og deres pårørende har vi brug for at overveje, hvad de rigtige næste skridt er. Vi holder selvfølgelig både beboerne, deres pårørende og vores medarbejdere tæt orienteret i den videre proces, siger Mette Heidemann, direktør for Unge, Voksen og Senior.

Bostedet Kobbelgaarden 3 har det seneste år været underlagt et skærpet tilsyn, så tilsynets beslutning kommer ikke helt bag på formanden for Senior- og Socialudvalget David Gulløv.

– Vi har i Senior- og Socialudvalget hele tiden været bevidste om, at tilsynet kunne træffe denne beslutning. Jeg havde dog håbet, at vi var kommet tættere på målet, men det tager bare lang tid at ændre en kultur. Vi vil fortsat kæmpe for beboerne på Kobbelgaarden 3, og jeg forventer, at vi på vores udvalgsmøde den 18. februar bliver præsenteret for, hvilke muligheder vi nu har. Men vi skal have tænkt os godt om, inden vi træffer en endelig beslutning, for det her handler især om udsatte borgere, men også om medarbejdere i kommunen, siger udvalgsformand David Gulløv.

Fakta

Det er en såkaldt agterskrivelse, Fredericia Kommune har modtaget. Agterskrivelsen er en partshøring, hvor Fredericia Kommune har mulighed for at komme med nyt i sagen. Næste skridt er, at Fredericia Kommune i slutningen af februar 2025 deltager i et såkaldt partshøringsmøde med Socialtilsyn Syd, hvor tilsynet kan uddybe deres påtænkte afgørelse, og kommunen kan komme med input til den. Først herefter træffer Socialtilsyn Syd en afgørelse med en klagefrist på fire uger. Det vil sige, at Fredericia Kommune har fire uger til at beslutte, om man vil klage over afgørelsen.

Beboernes ophold på Kobbelgaarden 3 bliver i første omgang ikke påvirket af den aktuelle situation, og de vil modtage hjælp og støtte som hidtil, indtil Socialtilsynet har truffet en endelig afgørelse.
Dermed bliver medarbejdernes situation heller ikke i første omgang påvirket. De skal fortsat møde på arbejde som hidtil og levere hjælp og støtte til beboerne.
 

Der vil fortsat, og med yderligere initiativer, blive arbejdet på at styrke kvaliteten for beboerne.

Fredericia Kommune inviterer henholdsvis medarbejdere og pårørende til orienteringsmøde i uge 8.

Forsinkelser og færre tog mellem Fredericia og Aarhus H

0

Rejsende mellem Fredericia og Aarhus H må væbne sig med tålmodighed mandag formiddag. En signalfejl i Aarhus tidligere på dagen har ført til ændringer i togtrafikken, og der forventes forsinkelser og aflysninger frem til cirka kl. 13.

InterCity-togene, der normalt kører mellem Aarhus H og Esbjerg, er aflyst på strækningen mellem Aarhus H og Fredericia. Passagerer opfordres til at holde sig opdateret via DSB’s trafikinformation for alternative rejsemuligheder.

Der er blevet længere mellem busserne på Fyn

0

Siden 2010 er antallet af timer, som de kommunale busser kører på de fynske landeveje, faldet med cirka 64.000 timer. Særligt i Kerteminde, Middelfart, Odense og Svendborg er der blevet længere mellem busserne, samtidig med at mellem 20 og 40 procent af familierne i de fire kommuner ikke har bil. De fynske kommuner har forsømt busruterne, og nu mærker vi konsekvenserne, mener DI Fyn.

I 2010 kørte de kommunale busser 11.055 timer på vejene i Kerteminde Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til 7.276. Et fald på 34 procent. I Middelfart er 22 procent af timerne i køreplanen forsvundet siden 2010, mens det i Svendborg gælder 13 procent.

I Odense er antallet af busser på vejene faldet med 23 procent fra 214.597 timer til 164.180 i perioden, men det skyldes blandt andet, at letbanen er åbnet.

Det viser en gennemgang DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.

– Flere steder er mulighederne for at tage kollektiv transport så begrænsede, at det ikke er muligt at have en hverdag  med job, børn og fritidsaktiviteter, hvis man ikke har bil. Og det gør det svært for vores lokale virksomheder at tiltrække medarbejdere og lærlinge uden bil, siger vicebestyrelsesleder Steen Johansen, DI Fyn.  

I Odense har 43 procent af familierne ikke bil. I Svendborg, Nyborg og Langeland er det omkring 30 procent. Mens det gælder mellem 22 og 25 procent af familierne i Kerteminde, Assens, Faaborg-Midtfyn, Middelfart og Nordfyns kommuner, viser tal fra Danmarks Statistik.

– Mange af vores virksomheder ligger udenfor de større byer, og vi rekrutterer medarbejdere og lærlinge fra et stort opland. Når mange potentielle medarbejdere ikke har bil, er det derfor afgørende med velfungerende kollektiv transport. Jeg håber, at det er en øjenåbner for vores lokale politikere, og at de vil prioritere bedre kollektiv transport i næste valgperiode, siger Steen Johansen.  

Siden 2010 er buskørslen faldet med i 17 procent i gennemsnit i de fynske kommuner. I f.eks. Kerteminde, Middelfart og Assens gælder det, at der kun er meget begrænset buskørsel udover den lovpligtige skolebuskørsel. Når der stadig er busser på vejene, skyldes det, at Region Syddanmark betaler for et mindre antal busruter. Den del af buskørslen er dog også faldet.