2.9 C
Copenhagen
søndag 28. december 2025

DMI varsler skybrud og kraftig torden over store dele af landet

0

VEJRET. Fredag den 18. juli har DMI udsendt et varsel om kraftige lokale byger med skybrud og risiko for torden over flere dele af landet.

Varslet gælder Vest-, Midt- og Sønderjylland samt hele Fyn. Derudover er der en øget risiko for kraftige byger med skybrud og torden i Vest- og Nordsjælland, Himmerland, Skanderborg og Århus NV.

Selvom mange steder oplever sol og næsten skyfri himmel, vil der i løbet af dagen kunne dannes kraftige lokale byger med risiko for både torden og skybrud. DMI oplyser, at enkelte byger kan være så intense, at der kan falde mellem 15 og 25 mm regn på blot en halv time – enkelte steder helt op til 30-35 mm på samme korte tid. Dermed er risikoen for skybrud, eller endda dobbelt skybrud, ganske betydelig.

Ifølge DMI defineres et skybrud ved mindst 15 mm nedbør inden for 30 minutter.

Årsagen til de kraftige byger er en ustabil og meget fugtig atmosfære over landet. Der hersker dog usikkerhed om, præcis hvor bygerne vil opstå, og hvor voldsomme de bliver. Derfor opfordrer DMI til ekstra opmærksomhed, især hvis man befinder sig i områderne omfattet af varslet.

Grundforløb 2 på smedeuddannelsen åbner flere døre end nogensinde: »Det er aldrig spildt – tværtimod«

0

UDDANNELSE. Når man træder ind ad døren hos EUC Lillebælt i Erritsø, mødes man af en ganske særlig lyd. Her står tonerne fra værktøj og maskiner i skøn forening med metallernes dybe klang. Herinde, bag skolens ellers så upåfaldende facade, formes fremtiden bogstaveligt talt af unge mennesker med mod på livet, og hænder der elsker at skabe.

I midten af det hele står Mogens Andersen, uddannelsesleder med en fortid som smed, underviser og produktionsteknolog. Når han taler om sit fag, sker det med en varme, der kunne smelte stål.

»Jeg er faktisk uddannet smed selv, og har været i industrien. Det her sted handler for mig om at skabe rammer, hvor undervisere har de allerbedste betingelser for at give eleverne den bedste undervisning,« siger han, mens han med rolige skridt bevæger sig gennem værkstedet.

Når eleverne begynder på Grundforløb 2, træder de direkte ind i en verden af stål, svejsning og avanceret teknologi. For Mogens handler det om at give dem et fundament af håndværk, faglighed og præcision.

»De lærer grundprincipperne inden for smedefaget, forskellige bearbejdningsmetoder, svejseprocesser og hvordan man arbejder med stål og stålkonstruktioner,« fortæller han, mens han peger på en svejsekabine, hvor tre af branchens vigtigste svejsemetoder, TIG, MAG og elektrode, indøves.

En typisk skoledag er en balancegang mellem teori og praksis. Mogens fortæller, at teorien foregår i et klasselokale med fokus på fagteknisk tegning og forståelse. Her sidder eleverne og tegner 3D-tegninger på computer, og lærer hvordan man får en firkant til at blive rund.

»Og derefter går de ud i værkstedet, hvor tegningen bliver til virkelighed.«

Han stopper op og tager fat om et metalemne, løfter det let og viser frem, som var det et lille mesterværk.

»Når de afslutter Grundforløb 2, skal de op til en prøve. Vi har bygget prøven op, så den minder om svendeprøven. Det betyder, at når de når dertil, har de prøvet det før og føler sig mere sikre.«

Men EUC Lillebælt er mere end maskiner og prøver. Her er plads til at drømme og rum til at udvikle sig, fortæller Mogens, mens han går hen mod en gruppe billeder, skolens helt egen »wall of fame«, der hænger på gangen udenfor værkstedet. Her hænger elevernes portrætter efter de har bestået svendeprøven. Et bevis på, at deres historie er blevet en del af skolens fortælling.

»Det handler om at fejre det. Det er vigtigt, at eleverne mærker, at det de gør her, betyder noget.«

For Mogens handler smedefaget ligeledes om at skabe og om en gnist, der aldrig slukkes.

»Mange tror stadig, at smedefaget handler om store hamre og hårdt fysisk arbejde. Men teknologien har ændret alt. Vi arbejder med præcision og detaljer, som betyder, at du ikke behøver svinge en hammer hele dagen. Alt passer meget bedre i dag.«

Han viser hen mod en avanceret fiberlaserskærer, der kan skære med så stor præcision, at emnerne efterfølgende kan sættes sammen uden yderligere bearbejdning.

»Det er kun fantasien, der sætter grænsen.«

Mogens Andersen ved godt, at smedefaget stadig kæmper med gamle fordomme, men virkeligheden i Erritsø ser anderledes ud. Her er maskiner, robotter, laserskærere og kreative processer blevet hverdag. Her handler det om at forme noget med hænderne, som samtidig er funktionelt og smukt.

»Hvis man elsker at skabe, hvis man kan lide at gå fra råmaterialer til en konstruktion, der rent faktisk kan bruges, så passer man perfekt ind her,« siger han begejstret og understreger, at det gælder alle – uanset hvem man er.

Men Grundforløb 2 handler om mere end kun det, der foregår her og nu. Det handler i lige så høj grad om at åbne dørene til fremtiden, og for Mogens ligger stoltheden da også i at skabe muligheder, der rækker langt ud over skoletiden. Han fortæller, at eleverne allerede på gangene på EUC Lillebælt kan se konkrete eksempler på, hvor mange muligheder uddannelsen fører med sig. Her hænger små fortællinger og billeder på væggene, der viser tidligere elevers rejse gennem uddannelsen – fra smed til produktionsteknolog, maskinmester eller ingeniør. Det er små, levende vidnesbyrd, som han ivrigt peger hen imod, mens han siger:

»Med en smedeuddannelse i bagagen åbner der sig mange flere veje. Du kan blive maskinmester, produktionsteknolog eller ingeniør. Der findes nærmest ikke en begrænsning.«

Imens er den internationale dimension er heller ikke glemt hos EUC Lillebælt. Hvert år rejser eleverne til Island på et Erasmus-projekt, hvor de lærer, at gode smede også kan være kreative uden avancerede maskiner. Turen betyder noget særligt for elevernes faglige og personlige udvikling. Den lærer dem at sætte pris på, hvad de har til rådighed hjemme i Danmark, og hvor vigtigt det er at kunne tænke nyt, når mulighederne ikke er så store.

»Vi har alt hernede, mens de må være mere opfindsomme deroppe. Det giver et godt perspektiv,« siger Mogens Andersen, der forklarer, at denne udveksling mellem Island og Danmark skaber gode venskaber og en international bevidsthed, som eleverne tager med sig videre ud i livet.

Han understreger også, at Grundforløb 2 handler om de mennesker, der tager uddannelsen, og om deres personlige drømme. På skolen bruger man derfor også god tid på at finde lige dét sted, hvor hver enkelt elev kan blomstre og udfolde hele sit potentiale.

»Vi bruger meget energi på at finde den rigtige læreplads til eleverne. Når det lykkes, kan man se stoltheden lyse ud af dem,« siger Mogens Andersen. Når eleverne har skrevet under på en lærepladskontrakt, fejres det derfor også helt særligt her på skolen. Eleverne får overrakt deres helt eget skydelære, som de kan tage med sig ud i arbejdslivet, og som for altid minder dem om, hvor deres rejse begyndte.

Lige dét øjeblik, hvor eleverne står med kontrakten i hånden, er noget af det, der rammer Mogens dybest. For ham er smedeuddannelsen nemlig langt mere end blot et arbejde. Det er det han brænder for, og han er tydeligt berørt, når han fortæller om de øjeblikke, hvor eleverne lykkes mod alle odds.

»Den største glæde er at se vores elever lykkes. Når den elev ingen troede på, pludselig står med en underskrevet lærepladskontrakt, så giver det hele mening. Det er dét, der gør arbejdet fantastisk.«

Af den grund har Mogens Andersen også et klart råd til dem, der stadig tøver. Han oplever, at mange unge holder sig tilbage, enten fordi de tvivler på sig selv eller stadig hænger fast i forældede forestillinger om smedefaget. Derfor er hans opfordring enkel og klar:

»Kom op og se det med egne øjne. Prøv det af. Det er aldrig spildt at tage et grundforløb 2. Tværtimod.«

For, som han slutter, med et roligt smil og et fast blik:

»Det her er ikke bare at tage en smedeuddannelse og komme ud og skabe noget. Man åbner faktisk dørene til alt muligt andet.«

Hvis man har fået lyst til at opleve smedefaget med egne øjne, så er der stadig mulighed for at tilmelde sig Grundforløb 2 hos EUC Lillebælt. Næste hold starter den 4. august 2025, og tilmeldingsfristen er samme dag. 

Fredericia HK klar til europæiske udfordringer – modstanderne er fundet

0

SPORT. Fredericia Håndboldklub kan for alvor begynde at glæde sig til håndboldkampe på den europæiske scene. Fredag blev det klart, hvem klubben skal møde i gruppespillet af EHF European League, og her venter interessante kampe mod stærke modstandere.

Fredericia HK er havnet i Gruppe G, som består af:

  • Fredericia Håndboldklub
  • Tatran Prešov (Slovakiet)
  • Vinderen af kvalifikationskampen mellem TSV Hannover-Burgdorf (Tyskland) og HC Alkaloid (Makedonien)
  • Vinderen af kvalifikationskampen mellem IK Sävehof (Sverige) og HK Malmö (Sverige)

Dermed er der lagt op til både tætte og intense kampe mod klubber med solide europæiske meritter. Tatran Prešov er en rutineret klub med en lang historie i europæisk håndbold, mens TSV Hannover-Burgdorf spiller i den stærke tyske Bundesliga, som generelt har høj klasse. Også det svenske opgør, uanset om det bliver Sävehof eller Malmö, byder på modstandere med kvalitet og erfaring fra europæiske turneringer.

De sidste modstandere kendes, når kvalifikationsspillet er overstået senest den 7. september.

Fredericia HK spiller deres første hjemmekamp i Europa League tirsdag den 14. oktober kl. 18.45 i Middelfart Sparekasse Arena, hvor modstanderen bliver enten Hannover eller Alkaloid. Dermed kan FHK forvente at blive testet på højeste niveau allerede fra første kamp.

Holdet har ambitioner om at gøre sig positivt bemærket i Europa, og gruppespillet er samtidig en unik chance for klubbens fans til at opleve international tophåndbold i Fredericia.

De præcise datoer for resten af kampene offentliggøres senere, men Fredericia HK kan allerede nu begynde forberedelserne til en europæisk sæson, hvor hele byen får mulighed for at støtte holdet i jagten på succesen.

Ny weekend med lange køer syd for grænsen – 55 timers omvej venter ferietrafikken

0

TRAFIK. Tusindvis af danskere på vej sydpå kan se frem til en udfordrende weekend på den tyske motorvej A7 nær Hamborg.

Fra fredag den 18. juli klokken 22.00 til mandag morgen den 21. juli klokken 05.00 lukker tyskerne motorvejen fuldstændigt mellem krydset Hamburg-Schnelsen og krydset Hamburg-Nordwest. Det oplyser den tyske motorvejsoperatør Die Autobahn GmbH des Bundes i en pressemeddelelse.

Årsagen er, at IT-udstyret i Schnelsen-tunnellen skal skiftes og testes. Samtidig benytter brandvæsenet lejligheden til en større brandslukningsøvelse i området omkring tunnellen.

Afspærringen rammer på et særligt kritisk tidspunkt, hvor mange danskere netop rejser på sommerferie.

Tyske myndigheder anbefaler derfor bilister, der kommer sydfra, at undgå motorvejsstrækningen ved at vælge ruten via A1, A21 og B205.

Rejsende, der kommer nordfra, bør benytte ruten fra Neumünster-Süd via B2025, A21 og A1 for at undgå at sidde fast i lange køer.

Også den 16. august klokken 22.00 og frem til søndag morgen den 17. august klokken 10.00 bliver A7 igen spærret ved tunnellen, hvor myndighederne vil fjerne gammelt udstyr, som ikke længere skal bruges.

I pressemeddelelsen opfordres bilister derfor til at finde alternative ruter og være ekstra opmærksomme, hvis de skal passere Hamborg på disse tidspunkter.

Tidligere på måneden var A7 også spærret ved Hamborgs Elbtunnel, hvilket allerede dér skabte større forsinkelser.

Nu er der altså endnu en weekend med kø i sigte.

Danskerne lever længere end nogensinde – især mændene overrasker

0

SAMFUND. Danskerne kan nu se frem til endnu flere lys i lagkagen. En ny opgørelse fra ATP viser nemlig, at den gennemsnitlige levetid for danskerne stiger igen, og især de danske mænd har taget et opsigtsvækkende spring.

På blot ét år er levetiden for en 67-årig dansk mand steget med hele fem måneder. Det er den største stigning i 15 år. Kvinderne oplever også en fremgang, men den er mere beskeden med en stigning på 2,6 måneder.

»En stigning på næsten et halvt år i forventet levetid for danske mænd er rigtig meget. Det er kun anden gang inden for de seneste 30 år, at levetiden for mænd er steget så meget på et enkelt år,« siger Camilla Fredsgaard Larsen, ansvarshavende aktuar i ATP.

Hun understreger dog, at kvinder stadig lever længere end mænd – en tendens der ikke har ændret sig gennem de mange år, hvor ATP har lavet beregningerne.

»Mændene tager det store spring fremad denne gang, men kvinderne lever fortsat længst. Sådan har det været, siden vi begyndte at måle på det her område, og det gælder generelt over hele verden,« lyder det fra Camilla Fredsgaard Larsen.

Ifølge ATP’s beregninger kan en dansk kvinde på 67 år nu forvente at leve til 86,7 år, mens en mand på samme alder gennemsnitligt bliver 84,2 år.

Ser man ud over landets grænser, er der dog fortsat plads til forbedring. Svenskerne og nordmændene lever stadig cirka ét år længere end danskerne, uanset køn.

Efter to år med faldende levetider i forbindelse med corona-pandemien er Danmark nu tilbage på niveau med tallene før pandemien. Men udviklingen går langsommere i dag end tidligere.

»De forhøjede levetider, vi i ATP regner med at se år for år, udeblev under pandemien. Og i dag går det langsommere med at øge levetiden end for 10 år siden, men vi er ikke færdige med at blive ældre,« siger Camilla Fredsgaard Larsen.

Forklaringen på, at vi lever længere, skal findes i vores sundere levevis og i den medicinske udvikling, som ifølge ATP’s beregninger også vil give endnu flere leveår i fremtiden. Således forventes en 67-årig kvinde på længere sigt at kunne blive næsten 89 år gammel – og det samme gælder for mændene.

»Vi lever sundere, og lægevidenskaben bliver stadigt dygtigere. Det er de overordnede forklaringer på, at vi som mennesker simpelthen lever længere og længere, og den udvikling regner vi med fortsætter i Danmark,« siger Camilla Fredsgaard Larsen.

ATP’s levetidsmodel bygger på data fra næsten alle danskere gennem ATP Livslang Pension samt data fra 17 andre lande.

Ferie på skinner? Sådan undgår du dyre fejl

0

FORBRUGER. Stadig flere danskere dropper bilen eller flyet og tager toget på sommerferie rundt i Europa. Den grønne bølge og ønsket om at rejse klimavenligt har gjort togferien populær, men mange rejsende glemmer at tjekke deres rettigheder, inden de hopper på toget. Og det kan koste både penge og ferieglæde.

Ifølge Forbruger Europa er der særligt én ting, du skal være opmærksom på, inden du forlader perronen. Nemlig hvilken type billet, du har købt.

»Med lidt planlægning og viden om rettighederne er du bedre rustet til at håndtere ændringer, forsinkelser og aflysninger. Så kan du bedre nyde rejsen med ro i maven,« siger Lars Arent, direktør i Forbruger Europa.

Hvis du har købt én gennemgående billet til hele rejsen, er du godt stillet, hvis der opstår forsinkelser. I det tilfælde har togselskabet ansvaret for, at du kommer helt frem til din endelige destination. Skulle du eksempelvis blive forsinket undervejs og dermed misse din næste forbindelse, har togselskabet pligt til at finde en alternativ løsning.

Anderledes ser det ud, hvis du selv har sammensat din rejse med flere enkeltbilletter. Her er det nemlig dit eget ansvar, hvis du på grund af forsinkelser ikke når videre med næste tog. Derfor lyder rådet fra Forbruger Europa klart, at man altid bør planlægge med rigelig tid til eventuelle forsinkelser mellem togskiftene.

Bliver toget mere end en time forsinket, er der klare regler, der sikrer passagererne hjælp og kompensation. Du skal tilbydes enten en fuld refundering af billetten eller ombooking til en tilsvarende rejse. Bliver ventetiden lang, har du ret til gratis forplejning og eventuelt overnatning, hvis du strander undervejs.

»Husk altid at gemme dine billetter, kvitteringer og beskeder fra togselskabet. Det kan være afgørende dokumentation, hvis du senere skal klage,« understreger Lars Arent.

Kompensationen for forsinkelse ligger på 25 procent af billettens pris, hvis forsinkelsen varer mellem én og to timer, og hele 50 procent, hvis forsinkelsen varer over to timer.

Skulle du alligevel ende med en dårlig oplev­else, anbefaler Forbruger Europa, at du først klager direkte til togselskabet. Kommer du ikke igennem med din klage, kan du rette henvendelse til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, hvis togselskabet er dansk. Er selskabet udenlandsk, træder Forbruger Europa selv til med hjælp og rådgivning.

Endelig minder Forbruger Europa om, at togpersonalet er gode at tage fat i, hvis noget går galt under rejsen. De kan både hjælpe dig med at finde alternativer, dokumentere forsinkelser og sikre, at du kender dine muligheder for at komme videre.

Dermed kan du lettere bevare roen og nyde ferien – også selvom turen mod solen skulle blive længere end planlagt.

Varmt sommervejr vender tilbage – weekend med op til 27 grader i vente

0

VEJRET. Efter nogle dage med skiftende vejrforhold er sommeren nu på vej tilbage med solskin og varme temperaturer.

Ifølge DMI bevæger et lavtryk over Polen sig torsdag mod syd og svækkes gradvist. En tilhørende frontzone betyder dog, at især den sydlige del af landet vil starte dagen med skyer og stedvis lidt regn eller spredte byger.

Men i løbet af torsdagen vil vejret hurtigt klare op nordfra. Varm luft strømmer ned over landet fra Sverige og giver eftermiddagsvarme på mellem 22 og 27 grader – med Nordjylland som det varmeste sted. I løbet af eftermiddagen og aftenen kan der dog lokalt forekomme enkelte byger, eventuelt med torden, mens man i det nordjyske slipper helt uden regn.

Weekend med ægte sommervarme

Fredag, lørdag og søndag står solen for alvor på programmet med ægte sommervarme over hele landet. Alle tre dage forventes temperaturer på over 25 grader, og kun ganske få steder kan eftermiddagsvarmen udløse lokale byger.

Dermed er det perfekte betingelser for strandture, grillarrangementer og andre udendørs aktiviteter i sommerlandet.

Ét år i Europa-Parlamentet: »Tempoet er højt, men der er stadig mere at kæmpe for«

0

POLITIK. For nøjagtigt et år siden satte Niels Flemming Hansen for første gang sine ben i Europa-Parlamentet som nyvalgt medlem af den store konservative EPP-gruppe. Med et solidt blik for de små og mellemstore virksomheder satte han sig straks i centrum af det politiske maskinrum i Bruxelles, og han har ikke sænket tempoet siden.

»Det har været et travlt, men utroligt spændende år,« siger Niels Flemming Hansen, der allerede har fundet sin plads som næstformand i SME Europe, formand for SME Circle og medformand i SME Intergroup.

Opgaven har fra begyndelsen været klar: at sikre bedre vilkår og en stærkere stemme til Europas små og mellemstore virksomheder. Et mål, som ifølge Hansen kræver vedvarende fokus og samarbejde på tværs af politiske grupperinger.

»Det handler om at finde fælles fodslag. Vi samler parlamentsmedlemmer fra alle hjørner af Europa, og selv om vi ofte er politisk uenige, så deler vi alle en fælles ambition om at styrke små virksomheder. Det er afgørende for Europas fremtid,« lyder det fra Hansen.

Han har samtidig kastet sig over komplekse forhandlinger som rapporteur for EPP om InvestEU-programmet i ITRE-udvalget, der skal sikre investeringer i innovation, vækst og grøn omstilling på tværs af medlemslandene.

»Det har været en fascinerende og udfordrende opgave at forhandle en stærk og brugbar udtalelse igennem, og jeg glæder mig allerede til at fortsætte arbejdet efter sommerferien,« siger Hansen.

På den mere overordnede europæiske dagsorden har Hansen bidraget til, at forsvarspolitikken nu også retter blikket mod Europas nordlige grænser, herunder Arktis.

»Det er vigtigt, at vi ikke glemmer, hvor afgørende vores nordlige grænser er for Europas samlede sikkerhed. Det glæder mig, at vi har fået dette på dagsordenen.«

Selvom hverdagen i Bruxelles ofte er hektisk, værdsætter Hansen tiden hjemme i Danmark, hvor han kobler af med familien, morgenbadeture fra badebroen og verdenssituationen diskuteret over en kop kaffe.

»Det giver energi til arbejdet,« understreger han.

Men trods succesen og det første års mange milepæle, understreger Niels Flemming Hansen, at der stadig er meget at gøre:

»Vi skal fortsat arbejde målrettet for et stærkere forsvar, sikre Europas energiuafhængighed, hjælpe SMV’erne og skubbe på den grønne omstilling. Jeg er mere end klar til at fortsætte kampen.«

Han takker afslutningsvis sine vælgere for opbakningen:

»Uden den kunne jeg ikke stå så stærkt i Bruxelles.«

Historisk certificering til Taulov Dry Port – Danmarks første bæredygtige logistikbyggeri

0

BUSINESS. Selvom nyheden ikke længere er dugfrisk, er der alligevel god grund til at fremhæve, at Taulov Dry Port ved Fredericia nu officielt kan kalde sig hjemsted for Danmarks første nybyggeri med en BREEAM Excellent-certificering. Certificeringen anses for at være Europas mest anerkendte bæredygtighedsstempel.

Det er byggefirmaet DS Flexhal, der i samarbejde med Rambøll og Taulov Dry Port står bag projektet, som blandt andet huser A.P. Møller – Mærsks nye logistikdomicil på 40.000 kvadratmeter. Byggeriet rummer lager-, logistik- og administrationsfaciliteter, og det er opført med fokus på grønne løsninger og lav-emissionsmaterialer.

Certificeringen er resultatet af mere end ét års intensiv dokumentation, tests og bæredygtighedsanalyser. Saúl D., entrepriseleder hos DS Flexhal, kalder certificeringen for en milepæl:

»Det er fedt at få certificeringen. Vi er jo de første. Og så vidt jeg husker, er det også det første logistikbyggeri i Danmark, der opnår en BREEAM Excellent-certificering.«

Jesper Gemmer, CEO i Taulov Dry Port, understreger også certificeringens betydning for hele området:

»Vi har valgt at certificere alle vores bygninger. Det gavner både vores kunder, os selv og hele samfundet. Vi mindsker klimabelastningen og driftsomkostningerne, samtidig med at bygningernes markedsværdi øges.«

Fra Rambøll, som har fungeret som rådgivere gennem hele processen, siger senior sustainability consultant Trine Bindslev Tree:

»Det har været utrolig spændende at følge projektet fra start til slut – og sikre Danmarks første BREEAM Excellent-certificerede byggeri.«

Certifikatet blev officielt overrakt ved en ceremoni til bygherren og brugeren, repræsenteret af Ulrik Vigsøe Stockmann fra Maersk Contract Logistics. DS Flexhals administrerende direktør Anette Storm fremhævede ved samme lejlighed betydningen af samarbejdet mellem alle parter:

»Jeg er virkelig stolt af, at vi i DS Flexhal har opnået denne første certificering. Det er resultatet af en stor indsats fra alle involverede parter.«

Undgå bødefælden på bilferien – her er reglerne, du skal kende

0

TRAFIK. Sol, sommer og kør-selv-ferie. Mange danskere pakker bilen og sætter kurs mod sydligere himmelstrøg, men ferieglæden kan hurtigt forsvinde, hvis du får en uventet bøde undervejs. For selv små forseelser i trafikken kan blive en dyr affære, når du kører gennem Europa.

Reglerne for bilkørsel og miljøzoner varierer nemlig markant fra land til land, og dét kan give danske bilister store overraskelser.

Ifølge direktør hos Forbruger Europa, Lars Arent, ser man ofte, at danske bilister får bøder, fordi de ikke er klar over, at reglerne i andre europæiske lande kan være helt anderledes end i Danmark:

»Hvert land har sine egne færdselsregler og krav til bilister. Det gælder fx miljøzoner i lande som Italien, Tyskland og Frankrig. I andre lande, fx Østrig og Schweiz, skal du i visse tilfælde have mærkater i ruden. Nogle lande stiller også krav til, at du skal have noget bestemt sikkerhedsudstyr, som fx en advarselstrekant eller førstehjælpskasse i bilen,« forklarer Lars Arent.

Mangler du eksempelvis en miljøzonetilladelse i byer som Rom eller Berlin, kan det hurtigt koste dig dyrt. Hvis du ikke har registreret nummerpladen korrekt, kan bøden desuden lande i postkassen længe efter, du er kommet hjem. Endnu værre er det, hvis du har lejet bilen, for så lægger udlejningsfirmaet typisk også et administrationsgebyr oveni bøden.

»Selv når folk har haft en gyldig tilladelse, har vi set sager, hvor scanneren ikke har registreret det korrekt. Gem derfor altid kvitteringer og dokumentation for dine betalinger i tilfælde af, at du skal klage eller have annulleret en bøde,« lyder rådet fra Lars Arent.

For at hjælpe danske bilister godt på vej har Forbruger Europa samlet en række råd, som kan sikre en bødefri bilferie:

  • Tjek færdselsreglerne hjemmefra – reglerne kan variere meget fra land til land. FDM har udarbejdet en særlig vejledning.
  • Søg miljøzonetilladelser inden afrejse – mange zoner kræver registrering eller køb af mærkater.
  • Vær ekstra opmærksom på vejskiltene undervejs – de kan være på lokalsprog og variere selv inden for det samme land.

Dermed sikrer du, at ferien ikke ender med en bitter eftersmag af dyre bøder.