18.4 C
Copenhagen
fredag 8. august 2025

Utilfredshed over manglende trafikplaner gør indtryk på udvalgsformand

0

Efter sagen om de manglende trafikplaner i Fredericia Kommune i forbindelse med det omfattende gravearbejde er formand for Teknisk Udvalg, John Nyborg (A), klar i mælet: Det skal blive bedre.

Nyborg slår fast, at det ikke er godt nok, at der ikke har været lavet planer på et papir. Han har dog en formodning om, at der har været en idé med det hele, men som så ikke er skrevet ned i en trafikplan.

– Der har helt sikkert været tænkt tanker omkring det, men der har ikke været noget på papir, og det skal vi selvfølgelig have, men vi skal også huske, at meget af det gravearbejde der har været er, fordi vi som kommune har valgt at være en levende by. Vi har udskudt projekter pga. det, og derfor har der været meget på en gang. Man skal derfor huske på alle de gode arrangementer vi havde i foråret og sommeren 2024, der udskød en del vejarbejde. Vi har nok presset for meget ind, og noget af det burde vi måske have løftet ind tidligere, siger John Nyborg.

En central kritik af gravearbejdet har været, at der ikke har været udarbejdet tilstrækkelige trafikplaner, og der er sket afspærringer fra den ene dag til den anden uden at informere borgerne. Nyborg mener dog, at vejarbejdet har været forsvarligt, selvom der ikke har været lavet en decideret trafikplan.

– Det, vi gør, er forsvarligt, fordi hver gang man iværksætter vejarbejde, er der risiko for, at tingene kan gå galt. Men vi skal selvfølgelig have haft et bedre overblik, og det er det, vi arbejder på at få nu, erkender Nyborg.

Han understreger, at arbejdet med trafikplaner og organisering af vejarbejder er noget, der er blevet taget op af Teknisk Udvalg, og at der er et klart mål om at få en bedre og mere effektiv planlægning fremover.

Et andet vigtigt punkt, som Nyborg fremhæver, er vigtigheden af at tage hensyn til de bløde trafikanter. Med et stadigt voksende gravearbejde og øget trafik presser kommunen i stigende grad både biler og fodgængere til at dele pladsen.

– Jeg synes også, at det er et gensidigt hensyn. De bløde trafikanter er dem, vi skal passe på. Bilisterne er de hårde trafikanter. Der skal være gensidigt hensyn med skiltene, og vi skal være opmærksomme på, at de virker sammen, ellers får vi et kæmpe problem, siger Nyborg.

Han påpeger også, at kommunen nu har et ansvar for at sikre, at både bilister og bløde trafikanter kan færdes sikkert under og efter vejarbejderne. Nyborg mener, at der er behov for en endnu tættere koordinering af afmærkninger og trafikstyring i hele kommunen, så de forskellige trafikanter kan bevæge sig uden unødige forsinkelser og farer.

Fredericia AVISEN gennemførte i januar 2025 en læseafstemning om gravearbejdet, og resultaterne var klare – 80% af de adspurgte var utilfredse med, hvordan arbejdet blev håndteret, og hvordan det påvirkede trafikken i byen. Dette resultat gør et tydeligt indtryk på John Nyborg.

– Ja, det gør det helt klart. Det er noget, jeg arbejder på at forbedre. Vi i udvalget skal blive bedre til at planlægge og koordinere vores arbejde. Det er et område, vi skal prioritere højere fremadrettet, slutter Nyborg.

Venstre-mand vil have indført trafikplaner

0

I kølvandet på de udfordringer, Fredericia Kommune har stået overfor i forbindelse med det omfattende gravearbejde, der har præget byen i de senere år, er der opstået en politisk opmærksomhed omkring behovet for bedre trafikplanlægning. Medlem af Teknisk Udvalg, Kenny Bruun Olsen (V), understreger det, at han ser det som en god idé, at der fremover bliver lavet klare trafikplaner for store vejprojekter.

Kenny Bruun Olsen har ikke selv haft tænkt på ideen om trafikplaner, men da han fik det forlagt synes han, at det lyder som en god idé han vil gå videre med.

– Jeg synes, det er et rigtig godt punkt, og det er sådan noget, vi bør have med som et opfølgende punkt i vores udvalgsarbejde. Det er noget, vi kan arbejde videre med. Jeg synes, vi kunne have haft bedre kommunikation om det, især omkring de steder, hvor gravearbejdet har været. Det kunne have været udbredt i byen, så folk vidste, hvad de kunne forvente, siger Kenny Bruun Olsen og tilføjer:

– Det er et punkt, vi kan blive bedre til at håndtere, og det bør vi fokusere på fremadrettet.

Trafikafvikling og hensyn til de bløde trafikanter

I Fredericia har der været kritik af, at trafikafviklingen under gravearbejderne ikke har været tilstrækkeligt planlagt, hvilket har medført både forsinkelser og farlige situationer for især bløde trafikanter som fodgængere og cyklister. Kenny Bruun Olsen påpeger, at det altid er en balancegang, men understreger, at der bør tages mere hensyn til de svageste trafikanter.

– Når der bliver lavet gravarbejde, er det jo klart, at nogle veje bliver spærret, og det kræver, at folk finder alternative ruter. Jeg synes dog, vi skal sikre, at vi kommunikerer dette tydeligt, så borgerne kan planlægge deres ruter på forhånd, siger han.

Han erkender, at det kan være en udfordring, men påpeger, at trafikafviklingen er et ansvar, som bør håndteres grundigt, især når det gælder de bløde trafikanter. Han understreger, at det er vigtigt at skabe en bedre balance i forhold til bilister og de bløde trafikanter for at sikre sikkerheden for alle.

Kenny Bruun Olsen påpeger også, at der bør være en tættere politisk involvering i planlægningen af større vejprojekter, så man undgår situationer, hvor trafikafviklingen ikke er tilstrækkeligt overvejet.

– Det er klart, at vi ikke laver de store linjer alene, men vi bør være med til at sikre, at vi får planlagt tingene ordentligt, før de iværksættes. Det handler om at gøre tingene så smidige som muligt for borgerne, siger han og fortsætter:

– Jeg opfordrer formandskabet til, at vi i fremtiden får styr på den type projekter, så vi undgår de problemer, vi har set i forbindelse med vejarbejderne.

Han nævner et konkret eksempel fra tidligere vejarbejde ved Nørre Port, hvor ændringer blev lavet efter politiske indgriben for at sikre, at arbejdet ikke skulle støde sammen med julehandlen, der kunne blive påvirket. Dette viser ifølge Kenny Bruun Olsen, at politisk indgriben kan være med til at finde løsninger på trafikudfordringer, før de bliver til større problemer.

Reaktion på borgernes utilfredshed

Fredericia AVISEN gennemførte i januar en læserafstemning, der viste, at 80% af svarende var utilfredse med den håndtering, der har været af gravearbejdet i byen. Det resultat gør et tydeligt indtryk på Kenny Bruun Olsen.

– “Ja, det gør da et indtryk. Jeg forstår godt frustrationen, for det er aldrig sjovt at opleve forsinkelser og gener på grund af vejarbejde, men jeg tror det er naturligt at være utilfreds med vejarbejde. Jeg husker selv, da Fynske Motorvej blev renoveret, og det var irriterende, men nu er den jo tresporet, og trafikken glider perfekt. Jeg tror, at det er noget, vi også kan se frem til, når de nuværende projekter er færdige. Det tager tid, men der er en løsning på det, siger han.

Som en del af Teknisk Udvalg har Kenny Bruun Olsen et klart mål om at arbejde på at forbedre kommunikationen og planlægningen af fremtidige vejprojekter i Fredericia. Han mener, at der er et stort potentiale for at gøre vejarbejderne lettere for borgerne, hvis der er en grundigere forberedelse og bedre trafikplanlægning.

– Jeg vil gerne sikre, at vi fremadrettet kan planlægge vejarbejderne bedre og kommunikere dem klart, så borgerne ved, hvad der sker, og kan tage hensyn til det. Jeg tror, at det vil gøre en stor forskel for, hvordan vi håndterer trafikafvikling i fremtiden, afslutter han

Uansvarligt ikke at have en trafikplan

0

I forbindelse med den omfattende gravearbejde, der har præget Fredericia, har der været en intens debat om håndteringen af trafikafviklingen, som der ikke er en plan for på papiret. Det kalder næstformand i Teknisk Udvalg, Karsten Byrgesen, uansvarligt.

Byrgesen erkender, at der har været fejl i planlægningen af vejarbejderne og understreger, at fremtidige projekter kræver bedre koordination og tidsplanlægning.

– “Når vi laver sådanne arbejder, sikrer vi os ikke kontraktuelt, at entreprenørerne forstår, at arbejdet skal være færdigt inden for en kort tid. Jeg ser et sådant arbejde som noget, hvor det ikke er tre mand i 100 dage, men derimod 100 mand i tre dage. Hvis det er dyrere, så må vi vurdere, hvad prisen for det er, og så må vi spørge, om det er nødvendigt, siger Byrgesen.

En af de store udfordringer i Fredericia har været manglen på ordentlige trafikplaner, især i forbindelse med store vejarbejder som dem, der har fundet sted i byen. Byrgesen anerkender, at manglen på en ordentlig planlægning har skabt problemer, især for de bløde trafikanter, som fodgængere og cyklister.

– Jeg synes, det er uansvarligt, at vi ikke har haft ordentlige trafikplaner. Specielt når vi ser på spærringen af Nørrebrogade i et helt år. Det er et godt eksempel på, hvor galt det kan gå, siger Byrgesen og fortsætter:

– Det er ikke godt nok. Vi skal tage hensyn til de bløde trafikanter. Vi har skabt farlige situationer på gaderne, fordi vi ikke har taget tilstrækkeligt hensyn. Men det er et gensidigt ansvar. Bløde trafikanter skal selv tage ansvar for at bevæge sig sikkert, og bilisterne skal også gøre det.

Byrgesen har som politiker et stærkt fokus på at forbedre planlægningen af fremtidige vejprojekter. Han har bedt om, at alle større vejprojekter bliver præsenteret med en oversigt i et format, der giver både politikere og borgerne en klar forståelse af, hvad der sker, hvornår det sker, og hvornår det er færdigt.

– Jeg har bedt om, at vi får lavet en oversigt i et ark-format, hvor vi kan se, hvad der er påtænkt, hvor og hvornår arbejdet starter og slutter. Det er noget, jeg har taget op med både kommunaldirektøren og borgmesteren, og jeg har et stærkt fokus på, at vi som politikere får den information, siger Byrgesen og tilføjer:

– Jeg har ikke fået det endnu, men det er noget, vi fortsat arbejder på, og jeg vil tage kontakt til dem igen, så vi kan få det på plads.

Byrgesen understreger, at det er vigtigt, at kommunen arbejder på at få bedre koordinering og tidshåndtering på tværs af projekter, så fremtidige vejarbejder kan gennemføres uden de store gener for borgerne.

Fredericia AVISEN gennemførte i januar 2025 en undersøgelse, hvor 80% af de adspurgte var utilfredse med den håndtering af gravarbejdet, der har fundet sted i byen. Byrgesen erkender, at dette resultat gør et stort indtryk på ham som politiker.

– Ja, det gør helt klart et indtryk. Det er noget, vi skal arbejde på at blive bedre til. Vi skal sikre, at vi kan planlægge bedre og kommunikere klart med borgerne om de ændringer, der påvirker deres hverdag, siger Byrgesen.

Karsten Byrgesen ser frem til de kommende ændringer i kommunens vejprojekter og trafikplanlægning. Han mener, at det er muligt at skabe en mere effektiv og borgervenlig proces, hvis der lægges større vægt på planlægning og koordinering.

– Vi skal være bedre til at planlægge og sikre, at vi har den rette information på plads. Når vi får den rigtige struktur og planlægning, kan vi undgå de problemer, vi har set, afslutter Byrgesen.

Fredericia har ingen trafikplan

0

I november 2024 rettede Fredericia AVISEN en forespørgsel til Fredericia Kommune om, hvorvidt der forelå trafikplaner for det omfattende gravearbejde, der har præget og stadig præger kommunen. Svaret var, at der findes ikke nogen trafikplaner for de omfattende vejarbejder, der har påvirket trafikafviklingen i flere områder. Dette bekræftes af leder af Vej & Park, Ditte H. Nielsen.

Sagen begyndte med, at Fredericia AVISEN rettede henvendelse til kommunen for at få indsigt i, hvordan man havde håndteret trafikafviklingen i forbindelse med det mangeårige gravearbejde i Fredericia. Forud for gravearbejderne havde man ventet en form for planlægning, der kunne sikre, at trafikken kunne ledes effektivt og uden for store forsinkelser, mens arbejderne udførte deres opgaver. Men det, der blev afsløret, var, at den nødvendige trafikplanlægning slet ikke var blevet udarbejdet.

I første omgang blev opgaven om at få trafikafviklingsplanerne på plads sendt videre til Rasmus Overgaard, der dengang var ansvarlig for vejingeniørarbejdet. Men i stedet for en hurtig løsning trak sagen i langdrag. Den 10. december 2024 oplyste Overgaard, at han var i gang med at trække trafikafviklingsplanerne for de pågældende vejarbejder. Han forklarede, at det er et krav for at få godkendt en graveansøgning, at der vedlægges en omkørselsplan, og at kommunen derfor ville vurdere, om omkørslerne kunne lade sig gøre, samtidig med at andre vejarbejder blev taget i betragtning. Politiet, blev det oplyst, ville blive underrettet om arbejdet, men ville ikke blive involveret i selve omkørselsplanlægningen.

– Politiet bliver ikke inddraget i omkørsler, de bliver underrettet, så at de er orienteret om arbejdet jf. bekendtgørelse om afmærkning af vejarbejde mv., skrev Overgaard.

Denne udmelding skulle vise sig at blive et af de første tegn på forvirring i sagen. Fredericia AVISEN fulgte op på sagen, og efter flere henvendelser til kommunen samt aktindsigtsanmodninger hos politiet, afslørede det sig, at der hverken var en godkendt omkørselsplan eller dokumentation for politiets kendskab til det omfattende vejarbejde.

I midten af februar 2025, efter flere måneder med manglende opklaringer, meddelte Ditte H. Nielsen, at Rasmus Overgaard ikke længere var ansat i stillingen som vejingeniør. Ifølge Nielsen var opgaven blevet “faldet ned mellem to stole”, og derfor eksisterede der ikke de trafikplaner, som Fredericia AVISEN havde anmodet om.

Det er ikke kun kommunen, der ser udfordringer i dette forløb. Det er også et alvorligt problem for de lokale borgere, der dagligt har oplevet forsinkelser og trafikale udfordringer på grund af det omfattende arbejde, uden at der har været nogen officiel trafikplan, der kunne lette situationen. Fredericia AVISEN har løbende haft dialog med kommunen og fået indblik i de vanskeligheder, der har været forbundet med afviklingen af de omfattende vejarbejder.

I forbindelse med sagen har Fredericia AVISEN forsøgt at få indsigt i, om politiet var blevet informeret om de trafikafviklingsplaner, som kommunen ikke kunne fremvise. Det har dog været umuligt at få indsigt i, da en anmodning om aktindsigt hos politiet blev afvist. Dette skaber yderligere usikkerhed om, hvorvidt politiet blev ordentligt orienteret om de problemer, som det massive gravearbejde kunne skabe for trafikken i kommunen.

I forbindelse med sagen har Fredericia AVISEN forsøgt at få indsigt i, om politiet var blevet informeret om de trafikafviklingsplaner, som kommunen ikke kunne fremvise. Det har dog været umuligt at få indsigt i, da en anmodning om aktindsigt hos politiet blev afvist

Konklusionen er, at Fredericia Kommune ikke har dokumenteret skriftligt, hvordan trafikafviklingen skal håndteres under det massive gravearbejde, der har været og stadig pågår.

Kvinder i politik: Fra suppleant til byrådsmedlem

0

Serien om kvinder i politik er nu nået til det nye skud på stammen i Fredericia Byråd, nemlig Dorthe Fallesen (A). Hendes vej ind i byrådet har været både uventet og hurtig. Den 1. januar 2025 trådte hun ind i byrådet, da Søren Larsen trak sig i utide.

Det var ikke den traditionelle vej, som Fallesen gik, da hun først stillede op til kommunalvalget i 2021. Hun fik 146 stemmer og var den 12. største stemmesluger på Socialdemokratiets liste, som ved valget fik 9 mandater. På trods af at have opnået en god placering, var hun ikke blandt de valgte medlemmer. I stedet blev hendes politiske karriere taget et skridt videre, da anden suppleant Lise Nielson måtte trække sig af arbejdsmæssige grunde, og dermed blev Fallesen indkaldt som byrådsmedlem, da Søren Larsen trådte tilbage.

Dorthe Fallesen blev inspireret til at engagere sig i politik af Steen Wrists første valgkamp i 2013. Han blev valgt til byrådet, og det tændte en politisk gnist hos Fallesen, som siden har været en aktiv deltager i Fredericias politiske liv. I 2017 fulgte hun Anette Hyre-Jensen under valgkampen, og i 2021 valgte hun selv at stille op.

– Jeg har altid haft lyst til at være med til at gøre en forskel i politik, især for børn og familier. Jeg synes, at det er vigtigt, at der er balance i, hvem der sidder i byrådet, og at vi ikke kun har én type mennesker repræsenteret, men at vi har et bredt spektrum af både mænd og kvinder, unge og ældre, forskellige etniciteter og baggrunde, siger hun.

Selvom Fallesen havde en god opbakning i 2021, var det ikke uden sine udfordringer. For hende er det politiske arbejde en balance mellem karriere og familieliv, og hun ved, at det kræver både tid og dedikation.

– Når man står i en valgkamp, er det svært at finde tid til det hele. Men man må prioritere, og man skal være klar til at arbejde benhårdt, hvis man vil være en del af det politiske landskab, siger hun.

Teknisk Udvalg og Unge- og Uddannelsesudvalget

Nu hvor Fallesen er kommet ind i byrådet, har hun valgt at fokusere på områder, der betyder meget for hende – især de unge og familiestrukturen. I sin tid i Teknisk Udvalg og Unge- og Uddannelsesudvalget arbejder hun på at skabe forbedringer for Fredericias fremtidige generationer.

– Det er fantastisk at få lov til at arbejde med unge, uddannelse og trivsel. Vi skal sikre, at Fredericia forbliver en attraktiv by for både unge og familier, og jeg er glad for, at jeg nu har mulighed for at påvirke beslutninger på disse områder, siger hun.

Udover arbejdet med børn og familier, har Dorthe Fallesen også en stor interesse for natur og miljø. Hendes passion for naturen stammer fra hendes opvækst og hendes dybe forbindelse til Fredericias omkringliggende landskaber. Fallesen er kendt for at engagere sig i bevaringen af naturen og har en stærk holdning til, at politik også skal tage ansvar for den lokale biodiversitet.

– Jeg er rigtig stolt af at eje værdifuld natur i området. Jeg bor i Egeskov, og vi går meget op i at passe på den natur, vi har. Jeg har selv været aktiv i at holde strandene rene gennem havmiljøvogterkampagnen, og det er noget, der betyder meget for mig. Jeg mener, at vi har et ansvar for at værne om vores lokale perler som Vejle Fjord og kyststrækningen fra Skærbæk til Østerstrand, siger hun.

En udfordring med den hårde politiske tone

Som ny i byrådet har Fallesen også måtte håndtere den hårde politiske tone, der ofte findes i lokalpolitik. Selvom hun er blevet forberedt af sine partifæller, erkender hun, at politisk arbejde kan være udfordrende.

– Jeg er blevet kastet ind i det, og det er klart, at det har været spændende. Det er en hård politisk tone, men man skal være forberedt på det, når man vælger at gå ind i politik, siger hun og understreger, at det er vigtigt at holde fokus på de politiske løsninger, snarere end at lade sig rive med af den personlige konflikt.

Som politiker er det ikke kun den fysiske debat, der skal navigeres i. De sociale medier spiller en stor rolle, og Fallesen har også været vidne til, hvordan tonen på nettet kan være skarpere, især når det kommer til politisk aktivitet.

– Sociale medier har helt klart ændret dynamikken. Folk kan gemme sig bag deres skærme og skrive ting, de måske ikke ville sige ansigt til ansigt. Det er vigtigt at være hårdfør, men også at huske på, at mange af de kommentarer kommer fra frustration, siger hun.

I takt med at politisk debat flytter sig til de digitale platforme, er det blevet endnu vigtigere for politikere at balancere deres synspunkter og kommunikationen med borgerne, samtidig med at de opretholder en respektfuld tone.

Kønsbalancen i politiske udvalg

For Fallesen er det et mål at skabe en mere mangfoldig repræsentation i politiske beslutningsprocesser, og hun anerkender, at kvinder stadig ofte står overfor større udfordringer for at blive anerkendt.

– Jeg synes, at vi stadig oplever, at kvinder skal bevise mere, end mænd skal. Det er ærgerligt, men det er noget, vi skal fortsætte med at arbejde med. Jeg håber, at min deltagelse i byrådet og arbejdet i udvalgene kan være med til at inspirere flere kvinder til at stille op, siger hun og tilføjer, at en af hendes personlige ambitioner er at sikre, at flere kvinder får plads i politik.

Selv om Fallesen er ny i byrådet, har hun allerede gjort sig bemærket i den politiske debat og er kommet ind i arbejdet med stor entusiasme. Hun ser frem til de kommende år og håber at kunne skabe positive forandringer i Fredericia.

– Det er et fantastisk ansvar at få lov til at arbejde for borgerne i Fredericia. Jeg er klar til at gøre en forskel og skabe et byråd, der repræsenterer alle, siger hun og afslutter med et håb om, at hendes arbejde kan inspirere flere til at blive en del af politisk beslutningstagning i fremtiden.

Manglende trafikplaner skaber uoverskuelighed i Fredericia

0

I lyset af de mange trafikale udfordringer forårsaget af gravearbejdet i Fredericia, har Dansk Folkepartis medlem af Teknisk Udvalg, Palle Dahl, udtrykt bekymring over, at kommunen ikke har haft de nødvendige trafikplaner på plads. De manglende trafikplaner kan have betydning for, at vejarbejder ikke tager hensyn til trafiksituationen, hvilket kan presse trafikken mere end nødvendigt, fordi der ikke er indkalkuleret potentielle effekter af afspærringer, omveje eller ensretninger.

Efter Fredericia AVISENs dækning af, at der ikke er udarbejdet trafikplaner for de omfattende vejarbejder, reagerer Dahl kraftigt. Han påpeger, at det er én ting at have en plan i tankerne, men noget helt andet at få den nedfældet og præsenteret på papir, så både politikere og borgere kan forholde sig til den.

– Når der ikke ligger nogen trafikplaner, bliver det meget vanskeligt at håndtere. Det er en stor udfordring, og det er ikke tilfredsstillende, når vi står med gravearbejde og trafikafvikling. Det er ikke godt nok, siger Dahl.

Dahl understreger, at det er blevet uoverskueligt for både borgerne og de ansvarlige politikere at få styr på trafikken, da der ikke har været nogen klar plan at følge. Han påpeger, at det skaber forvirring og frustration for borgerne, der ikke ved, hvordan de skal navigere i området.

– Det er uoverskueligt. Der er ingen, der ved, hvad vi skal rette os efter. Om det er de bløde eller de hårde trafikanter, der skal tages hensyn til, siger han og understreger, at borgerne har krav på at blive informeret om de pågående vejarbejder.

– Borgerne har fortjent at få at vide, hvilke vejarbejder der kommer i fremtiden. Det handler om at kunne planlægge sin hverdag uden unødige forstyrrelser, siger Dahl og peger på, at bedre kommunikation og planlægning kan forhindre sådanne problemer i fremtiden.

Reaktion på utilfredshed

Palle Dahl.

En af de store reaktioner på de omfattende vejarbejder har været borgernes utilfredshed, som blev bekræftet af en læseafstemning i Fredericia AVISEN i januar, hvor hele 80% af deltagerne var utilfredse med håndteringen af gravearbejdet.

– Det gør et indtryk på mig som politiker. Selvfølgelig gør det det. Jeg forstår godt, at borgerne er frustrerede. Hvis vi kan få det til at blive en situation, hvor kun 20% er utilfredse, så vil det være et mål, siger Dahl og understreger, at han ser på, hvad der kan gøres for at forbedre situationen.

– Det handler om, hvad vi kan gøre for at forbedre kommunikationen og planlægningen, så vi ikke står i samme situation igen,” siger han og påpeger, at det ikke kun er et teknisk problem, men også et politisk ansvar.

Vejen frem: Bedre planlægning og information

Palle Dahl slutter af med at understrege, at Fredericia Kommune fremover skal fokusere på at sikre bedre planlægning og kommunikation i forbindelse med vejprojekter, så både trafikafvikling og borgernes hverdag kan forløbe mere gnidningsfrit.

– Vi skal sørge for, at vi har orden i sagerne og informerer borgerne bedre. Trafikplaner bør være en selvfølge, og vi skal være mere proaktive i vores kommunikation, afslutter Dahl.

Med et klart fokus på at forbedre fremtidige projekter og sikre borgernes tilfredshed, håber Palle Dahl og Dansk Folkeparti at kunne bidrage til en mere effektiv og hensynsfuld trafikafvikling i Fredericia fremadrettet.

Politisk snak i rød blok efter budgetkaos

0

Torsdag aften samledes medlemmer fra Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten til fællesspisning og politisk snak på Kulturkaserne i Fredericia. Mødet kom på baggrund af en længerevarende politisk spænding i den røde blok, efter at Socialdemokratiet ikke deltog i budgetforliget for efteråret 2024. Borgmester Christian Bro var dog ikke til stede.

Der har været flere tvister mellem partierne, som har anklaget Socialdemokratiet for at være mindre samarbejdsvillige. Samtidig har Enhedslisten valgt, at de ikke peger på en bestemt kandidat.

Mødet blev af nogle betragtet som en god lejlighed for at få politiske samtaler i gang uden at fokusere på de tidligere uenigheder. Dog var det bemærkelsesværdigt, at kun tre ud af ni Socialdemokratiske byrådsmedlemmer var mødt op – viceborgmester Vibe Dyhrberg samt Anette Hyre-Jensen og Dorthe Fallesen. Borgmester Christian Bro, som har været kritiseret af både SF og Enhedslisten, var således ikke til stede, og det betød, at de tvisterne formentlig ikke blev løst i denne omgang.

Vibe Dyhrberg har ved flere lejligheder udtalt sig i positive vendinger om budgetforliget, selvom det var udenom Socialdemokratiet. Hun var til stede og synes, at det var en god aften, hvor der ikke var gnidninger i luften.

– Det gik super godt. Jeg sad ved bordet, hvor vi var blandet både Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten. Vi havde nogle virkelig spændende debatter og gode samtaler om værdier og prioriteter i kommunen, siger Dyhrberg, der glæder sig over, at der inden sommerferien kommer et lignende møde.

Også SF’s spidskandidat til kommunalvalget, Malene Søgaard-Andersen, udtaler sig positivt om mødet:

– Det var et godt møde, hvor der blev talt reelt politik. Vi undgik at nævne de tidligere uenigheder, og det var godt, da dem, det handlede om, ikke var til stede. Der var en god tone, og jeg håber, at vi kan lære af, at de fire partier godt kan tale politik indbyrdes, siger Malene Søgaard-Andersen.

Radikale Venstre, der har indgået valgforbund med SF udenom Socialdemokratiet, deltog i mødet med blandt andet Nanna Nørholm. Partiets lokalformand, Kirsten Vad Knudsen, var ikke til stede.

– Det var et fint arrangement med gode samtaler på tværs af partierne. Der har været lidt splid på den røde fløj, men vi følte, der var god stemning. Der blev talt om reelle emner, og det var helt uformelt, hvilket var rart, siger Nørholm.

Enhedslistens byrådsmedlem, Cecilie Roed Schultz, havde ikke mulighed for at være til stede af arbejdsmæssige årsager. Til gengæld deltog Carsten Jørgensen, som var en del af partiets team i de netop omtalte budgetforhandlinger.

– Det var godt at få muligheden for at mødes og tale sammen som partimedlemmer. Vi kan godt arbejde sammen, selvom der har været politiske forskelle, og det er godt at vise, at vi kan diskutere politik uden at lade gamle stridigheder fylde, siger Jørgensen, som hæftede sig ved, at omkring 20 procent af partiets medlemmer var mødt frem.

Selvom mødet blev betragtet som en succes og der var en god politisk samtale, blev det bemærket, at det hovedsageligt var partimedlemmer, der deltog, og at kun et fåtal af byrådsmedlemmerne var til stede. Vibe Dyhrberg understreger, at mødet var en god mulighed for at få politik på dagsordenen uden personlige angreb. Hun afsluttede med at sige:

– Jeg synes, det var et rigtig godt møde, og vi fik meget ud af de samtaler, vi havde. Jeg tror, det kan være med til at skabe et bedre samarbejde fremover, siger Vibe Dyhrberg.

De fire partier har planlagt et lignende møde inden sommerferien, men der er endnu ikke sat dato på. Hvad dagsordenen bliver til den tid er heller ikke afklaret, men ifølge parterne er der igen lagt op til en aften, hvor man drøfter fælles politiske ståsteder blandt de traditionelle røde partier.

Ny skole giver anledning til at kigge på skolestrukturen

0

Processen for den nye folkeskole, der skal bygges i Fredericia, er blevet vedtaget. SF’s Malene Søgaard-Andersen mener, at det giver en anledning til at kigge på skolestrukturen i Fredericia, da den nye folkeskole kommer til at rumme fra 0. – 9. klasse, i modsætning til størstedelen af byens øvrige folkeskoler.

SF’s spidskandidat Malene Søgaard-Andersen er glad for, at processen om den nye folkeskole i Fredericia endelig er taget af Børne- og Skoleudvalget. Hun har været en aktiv del af arbejdet i §17-4-udvalget, der først tog beslutningen om, at en ny skole skulle bygges frem for at renovere den eksisterende. For hende er det en vigtig milepæl, at der nu sker fremskridt i processen.

– Det er fantastisk. Jeg kan huske, at da vi startede §17-4-udvalget og arbejdede med folkeskolen, var der flere, der sagde, at vi spildte tid, og at der ikke ville komme noget ud af det. Men da vi kunne se, at vi kunne blive enige på tværs af partier om at bygge en ny skole, var det bare mega fedt at se, at det også nu bliver eksekveret, siger Malene Søgaard-Andersen.

Den nye skole er for Malene et skridt i den rigtige retning for børn og unges fremtid i Fredericia. SF har i mange år kæmpet for en tilbagevenden til den gamle skolernes struktur, da den nuværende ikke har levet op til de krav, der stilles i et moderne samfund.

– Vi tror på, at det at få et skoleforløb uden et automatisk skift mellem skoler kan styrke både den faglige udvikling og det sociale fællesskab. Det handler om at give børnene et sammenhængende forløb og sikre, at de ikke skal starte forfra et nyt sted, når de når 7. eller 8. klasse, forklarer hun.

Malene har også erfaring med skoleområdet i Fredericia, både som politiker og som aktiv inden for skolefaget arbejdsmæssigt. Hun konkluderer, at den nuværende struktur med at gå på en skole fra 0. – 6. klasse og så skifte ikke er holdbar.

– Når vi kigger på de dårlige resultater på afgangseksamen og den store andel af unge, der ikke gennemfører skolen, så er det tydeligt, at vores nuværende skolestruktur ikke fungerer. Vi bliver nødt til at ændre på det, siger Malene Søgaard-Andersen.

Hun påpeger, at der er en klar evidens for, at det er i de ældste skoleår, at eleverne udvikler sig mest, og derfor er det vigtigt at have en skolestruktur, der kan støtte op om denne udvikling. SF har kæmpet for at skabe en struktur, der bedre kan håndtere de udfordringer, børn og unge står overfor.

– Vi ser, at mange børn og unge mister motivationen, og at de ikke får den nødvendige støtte i de kritiske år. Det er derfor, vi har kæmpet for en ny skolestruktur, som kan hjælpe vores unge med at nå deres fulde potentiale. Vi skal gøre det nu, og vi skal gøre det hurtigt, understreger hun.

Når Malene Søgaard-Andersen ser fremad, ser hun en ny tid for Fredericias skolesystem. En tid, hvor børn og unge ikke skal kæmpe med en skolestruktur, der ikke understøtter deres behov. For hende er det vigtigt, at Fredericia fortsætter med at fokusere på at skabe en skole for fremtiden – en skole, der både styrker elevernes trivsel og deres faglige udvikling.

– Jeg tror på, at denne skole vil være et fundament for en ny start for børnene i Fredericia. Det er vigtigt, at vi sætter fokus på, hvordan vi kan forbedre vores skolesystem og gøre det bedre for børnene. Jeg håber, at den nye skole vil være med til at skabe et stærkere fundament for børn og unge i vores by, slutter Malene Søgaard-Andersen.

Den nye folkeskole skal efter planen stå klar i 2030, men inden da mener Malene Søgaard-Andersen, at der skal besluttes noget om fremtidens skolestruktur i Fredericia.

Vivi Niess fejret for 25 år som pædagog i Fredericia Kommune

0

Torsdag blev en særlig dag i Gades Gård, da pædagog Vivi Niess blev fejret for hendes imponerende 25 år som ansat i Fredericia Kommune. Det var en dag fyldt med balloner, smil og anerkendelse fra både venner, familie og kollegaer.

Vivi Niess, der i mange år har været en fast del af Fredericias børnehus, blev hædret for sit store engagement og dedikation til både børnene og institutionen. Borgmester Christian Bro deltog i fejring og holdt en tale for Vivi Niess, hvor han understregede, hvordan hendes arbejde har haft en stor betydning for både børnene og kommunen.

Vivi Niess’ rejse som pædagog begyndte i Kastanjegården, men sidenhen er hun blevet en del af Gades Gård i Kongensgade, hvor hun hurtigt blev en central figur i. Ifølge borgmester Christian Bro er det sådan nogle jubilæer, der giver mulighed for at opdage de små, men betydningsfulde “skjulte verdener”, der findes i kommunens mange institutioner.

– Jeg bliver altid rørt, når jeg ser, hvordan mennesker som Vivi Niess dedikerer deres liv til at gøre en forskel for vores børn. Det er den slags arbejde, der ikke kun former fremtidens generationer, men som også gør en forskel i vores samfund, sagde borgmester Christian Bro.

Christian Bro talte til Vivi Niess.

Vivi Niess er kendt for sin varme, sit smil og ikke mindst sin evne til at skabe trygge og lærende miljøer for børnene. Leder af Gades Gård, Dorthe Schubert Andresen, som selv har haft tæt samarbejde med Vivi Niess gennem årene, berettede med glæde om hendes bidrag til institutionen.

– For 25 år siden var jeg med til at ansætte dig. Og det har jeg fortalt 1000 gange i dag. Vi blev kollegaer, og senere fik jeg æren af at ansætte dig her i Gades Gård. Det er en stor glæde at have dig her i dag som en del af et stærkt team, begyndte Dorthe Schubert Andresen sin tale.

Hun fortsatte med at fremhæve Vivi Niess’ dygtighed og passion som pædagog:

– Dit engagement, din passion og dit bidrag til vores institution er uvurderligt. Du har været med til at forme os som institution, men også beriget mange børns liv med din unikke pædagogiske stil.

Dorthe Schubert fik frembragt tåre i øjnene hos Vivi.

Vivi Niess er kendt for sin evne til at kombinere pædagogisk viden med en praksis, der gør børnene nysgerrige og motiverede til at udforske verden omkring dem. Hun arbejder ud fra en filosofi, hvor naturen og bevægelse spiller en stor rolle i børns udvikling.

– At feje blade op, det er ikke bare at feje. Det er en mulighed for at lære børnene om de dyr, vi finder, om hvad de spiser, og hvad de hedder. Det er den viden, vi deler med børnene, som gør den aktivitet meningsfuld, sagde Dorthe Schubert Andresen med et smil og tilføjede, at Vivi Niess’ passion for genbrug og naturen er en stor inspiration for både børn og kollegaer.

Vivi Niess beskrives af sine kollegaer som en energisk og engageret pædagog, der altid er klar på at tage ansvar og sprede godt humør i institutionen. Hendes kollegaer sætter stor pris på hendes arbejdsindsats og det fællesskab, hun har været med til at opbygge.

– Du er kendt for dit evige smil, dine krammer og din evne til at skabe magiske øjeblikke for børnene hver dag. Du har formået at skabe et trygt rum, hvor børnene kan vokse og udvikle sig, sagde Dorthe Schubert Andresen, der også fremhævede Vivi Niess’ evne til at hjælpe de studerende og vejlede dem i deres udvikling som fremtidens pædagoger.

Efter denne fejring ser Vivi Niess frem til fortsat at bidrage til børns liv og trivsel – og hendes smil og energi vil fortsat være en vigtig del af hverdagen på Gades Gård.

Ny evaluering af klimatilpasningsregler for tag- og overfladevand

0

Energistyrelsen og Miljøstyrelsen offentliggør en evaluering af reglerne om spildevandsselskabernes klimatilpasning for tag- og overfladevand, som trådte i kraft den 1. januar 2021.

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Miljø- og Ligestillingsministeriet har udarbejdet en evaluering af reglerne om spildevandsselskabernes klimatilpasning for tag- og overfladevand, som trådte i kraft 1. januar 2021. Med lovændringen blev reglerne på området ensrettet og moderniseret med henblik på at skabe gode rammer for håndtering af regnvand.

Det primære formål med reglerne er at understøtte, at der klimatilpasses de rigtige steder til det rette niveau, uden at forbrugerne betaler unødigt meget for det. Derfor blev der bl.a. indført krav om samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed og selskabsøkonomisk omkostningseffektivitet for klimatilpasningsprojekterne. Der blev derudover også indført en overgangsordning for at sikre en fornuftig overgang til de nye regler.

Om evalueringen

Evalueringen fokuserer på den praktiske anvendelse af reguleringen, og en række interessenter og myndigheder har derfor været inddraget i arbejdet. Der er ligeledes inddraget data fra Spildevandskomiteen, der i foråret 2024 gennemførte en større spørgeskemaundersøgelse om erfaringerne med klimatilpasningsreglerne i kommuner og selskaber.

Branchen opfatter i evalueringen det grundlæggende princip om samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed som værende fornuftigt, men selskaber og kommuner oplever også en række udfordringer ved den praktiske anvendelse af reglerne. Det gælder f.eks. fortolkning af, hvad der kan siges at være det samfundsøkonomisk hensigtsmæssige niveau, som forsyningerne bør kunne takstfinansiere, hvor omfattende beregninger der skal udføres for at sandsynliggøre dette niveau, og om dokumentationen står mål med de usikkerheder, der knytter sig til beregningerne.

Miljøstyrelsen og Energistyrelsen vil i 2025 afholde arrangementer, hvor reglerne i serviceniveau- og omkostningsbekendtgørelsen gennemgås og drøftes med branchen. Formålet med dialogen er at sikre deling af erfaringer på tværs af branchen og at opnå en fælles forståelse af, hvordan reglerne anvendes med færrest mulige administrative byrder og samtidig sikrer en høj grad af forbrugerbeskyttelse.