Striden om helårsbeboelse i kolonihaveområdet på Oktobervej i Fredericia har taget en ny drejning. Medlem af Teknisk Udvalg, Palle Dahl (O), retter skarp kritik mod næstformand Karsten Byrgesen (løsgænger), der tidligere har udtalt, at der er politisk opbakning til projektet. Dahl afviser Byrgesens påstande og understreger, at der ikke er nogen beslutning truffet om helårsbeboelse.
Palle Dahl forklarer, at udvalget endnu ikke har taget nogen beslutninger om at ændre områdets status:
– Karsten mener, der er opbakning, men det er der ikke. Forvaltningen har fremlagt nogle forslag, som vi skal kigge på, men hvis de bliver gennemført, vil det ikke være godt for Grundejerforeningen derude. Derfor sagde jeg tre gange, at formanden og næstformanden burde få etableret et møde med Grundejerforeningen og præsentere, hvad der sker.
Dahl understreger, at det er vigtigt at få afholdt et møde med grundejerforeningen hurtigst muligt:
– Jeg har sagt, at et møde skal arrangeres hurtigst muligt – helst i går. Der har været bred enighed om, at formanden og næstformanden skal tage ansvar for det.
Falske forhåbninger skaber problemer
Palle Dahl er særligt kritisk over for, hvad han opfatter som urealistiske signaler fra Byrgesen:
– Det værste, man kan gøre, er at give folk falske forhåbninger. Når det ikke har grundlag i virkeligheden, bliver det et problem.
Ifølge Dahl viser forvaltningens analyser tydeligt, at omdannelsen af kolonihaveområdet til helårsbeboelse vil medføre store udfordringer, både økonomisk og juridisk:
– Forvaltningen har lavet en kæmpestor planche med konsekvenserne af at ændre området til erhverv eller boliger. Det er en omfattende vurdering, der viser, at der ikke er penge til det. De juridiske konsekvenser er også store. Det ville have enorme økonomiske konsekvenser, hvis området skulle laves om til privatboliger.
Debatten om helårsbeboelse i kolonihaveområdet har stået på længe og fortsætter med at skabe splittelse både blandt politikere og borgere. Mens nogle ser en potentiel løsning i at give området helårsstatus, peger andre på de mange udfordringer og risici, det medfører.
Palle Dahl opfordrer til, at fokus bliver på en konkret dialog med grundejerforeningen:
– Det eneste, jeg har sagt, er, at vi skal få et møde med Grundejerforeningen. Der er ikke opbakning, fordi der har været forskellige forslag fremme. Man kunne gøre det på en måde, på en anden måde, men ingen beslutning er truffet. Den eneste opbakning, der er, er til mødet, og det er det, vi skal fokusere på.
Striden om helårsbeboelse i kolonihaverne i området under Grundejerforeningen af 1956 ser ud til at fortsætte, selvom der muligvis er tegn på en dialog med Fredericia Kommune. Formand for Grundejerforeningen, Brian Dahl, fortæller, at sagen har været en lang og opslidende proces, som nu har fundet vej til både landsretten og Ombudsmanden.
Brian Dahl beskriver, hvordan kampen for helårsbeboelse har været præget af modstand og usikkerhed:
– Den sag, som vi har modtaget ved landsretten, har været en lang proces. Vi har gang på gang oplevet modstand fra kommunens advokat. Det er en frustrerende situation, og vi er kommet til det punkt, vi er nu. Vi håber på, at domstolene vil tage stilling til vores argumenter og bekræfte det, vi mener er korrekt, det som embedsmændene selv siger, ikke kan ændres. Nu har vi taget sagen til Ombudsmanden.
Ifølge Brian Dahl er en central del af foreningens argumentation baseret på en deklaration fra 1941, som han mener tydeligt beskriver, hvordan området oprindeligt var tiltænkt:
– Vi har sendt flere materialer, som vi mener er relevante, som vi gerne vil fremføre for domstolene. Det drejer sig om en deklaration fra 1941, som beskriver forholdene, og som vi mener er central for afgørelsen. Men hvorfor står vi så i den her situation, hvor vi skal kæmpe med dette, når det i virkeligheden står klart i dokumentationen fra 1941?
Håb om dialog med kommunen
Trods den juridiske kamp ser Brian Dahl en mulig åbning i form af dialog med formandsskabet i Teknisk Udvalg, John Nyborg og Karsten Byrgesen:
– Vi håber, at John Nyborg og Karsten Byrgesen vil åbne op for en løsning. Vi har haft nogle samtaler, men det er stadig uklart, hvad der skal til for, at det kan lade sig gøre.
Brian Dahl fortæller, at han har haft en samtale med Karsten Byrgesen, der har givet udtryk for, at der arbejdes på at planlægge et møde mellem foreningen og kommunen:
– Jeg har haft en telefonisk dialog med Karsten Byrgesen, og han har informeret mig om, at John Nyborg vil tage kontakt til bestyrelsen og bede om et møde. Men der er ikke sket noget konkret endnu. Karsten sagde, at de ville finde en tid for mødet, men indtil videre er der ikke kommet noget konkret fra kommunen.
Sagen om helårsbeboelse i kolonihaverne har været en kilde til både politisk og juridisk debat gennem flere år, og selvom der nu ser ud til at være en spirende dialog, er der stadig lang vej til en løsning, der tilfredsstiller begge parter. Grundejerforeningen håber, at mødet med kommunen kan føre til en afklaring og måske en løsning, der kan afslutte striden én gang for alle.
Der er forvirring og frustration blandt flere politikere i Fredericia Byråd, som ikke har kendskab til en plan for trafikafviklingen i forbindelse med de omfattende vejarbejder, der i øjeblikket påvirker Indre By, Indre Ringvej og Nørrebrogade. Flere politikere, herunder formanden for Teknisk Udvalg, John Nyborg, næstformand Karsten Byrgesen og medlemmerne Kenny Bruun Olsen (Venstre) og Palle Dahl (Dansk Folkeparti), har bekræftet, at de ikke har hørt om en konkret plan for at håndtere trafikken under de igangværende byggeprojekter.
Baggrunden for den politiske opmærksomhed er den trafikmæssige kaos, der flere gange om dagen opstår på grund af det nødvendige gravearbejde i Fredericia. Trods arbejdet, der er nødvendigt for at sikre fremtidige infrastrukturelle forbedringer, er der ingen offentlige trafikafviklingsplaner, som kan hjælpe med at styre trafikken effektivt. AVISEN har siden slutningen af november forsøgt at få indsigt i de trafikafviklingsplaner, som kommunen burde have udarbejdet. Hidtil har det ikke været muligt at få udleveret nogle planer. Dette på trods af at gravearbejdet er meget omfattende, og eventuelle gener og problemer i den forbindelse, skulle være inddraget i beslutningsprocessen.
I den tid, AVISEN har arbejdet på at få adgang til planerne, har Fredericia Kommune kommunikeret, at man søger ekstern hjælp fra konsulenter for at fåudarbejdet trafikafviklingsplanerne. Samtidig har man tilsyneladende svært ved at få udtrukket dem fra kommunens IT systemer. Den 7. januar havde AVISEN stadig ikke modtaget de efterspurgte planer, på trods af gentagne henvendelser og rykkere.
I et forsøg på at få indsigt i, hvad de ansvarlige politikere kender til af trafikafviklingsplaner, henvendte AVISEN sig til Teknisk Udvalg. Her blev det bekræftet, at ingen af medlemmerne i udvalget, herunder John Nyborg, Karsten Byrgesen, Kenny Bruun Olsen og Palle Dahl, har kendskab til, om der eksisterer en plan for trafikafviklingen:
– Vi har ikke fået noget som helst at vide om en sådan plan, siger John Nyborg, formand for Teknisk Udvalg. Det er selvfølgelig bekymrende, at vi som udvalgsmedlemmer ikke har fået indsigt i noget, der vedrører trafikafviklingen i byen, slår han fast.
Uden offentlige trafikafviklingsplaner står borgerne i Fredericia tilbage med en situation, hvor de dagligt må navigere gennem trafikkaos. Trafikken står ofte stille i flere timer på de centrale veje, og vejarbejdet fortsætter uden nogen synlig plan for, hvordan trafikken skal håndteres effektivt. Samtidig er der betydelige forsinkelser på afviklingen af mange projekter.
Fredericia Kommune har endnu ikke konkretiseret, hvornår der vil være mulighed for at få indsigt i eventuelle planer for trafikken, men det er en kendsgerning, at der graves mange centrale dele af den indre by, selvom oplysningerne om afviklingen af trafikken ikke er let tilgængelig, heller ikke for de ansvarlige politikere eller embedsfolk.
To store streetfoodfestivaler i Fredericia måtte i første omgang se sig forbigået i kampen om midler fra kommunens brandingpulje for 2025. Ifølge den vurdering, der blev fremlagt i sagen, skyldes beslutningen ikke manglende støtte til idéen bag festivalerne, men et ønske om at skabe bedre synergi mellem byens aktiviteter og sikre et mere mangfoldigt arrangement, der når bredere ud. Økonomi- og Erhvervsudvalget står nu over for opgaven at gentænke konceptet i samarbejde med lokale aktører.
Streetfood som en del af Fredericias DNA
Fredericia har i flere år brugt brandingpuljen til at støtte initiativer, der skal gøre byen mere attraktiv for både borgere og besøgende. Puljen består af faste bevillinger til etablerede arrangementer som Sommerrock og juleaktiviteter, mens 444.000 kr. i 2025 er afsat som frie midler til nye projekter. Det er fra denne pulje, at arrangørerne bag Urbania Street Food og Mad & Kultur søgte støtte.
Urbania Street Food ansøgte om 195.000 kr. til en festival, der var planlagt til J.B. Nielsens Plads i begyndelsen af september. Festivalen skulle tilbyde madoplevelser fra hele verden, kombineret med underholdning og aktiviteter, der var målrettet et bredt publikum – fra børnefamilier til ældre. Ambitionen var samtidig at bidrage til handelslivet i midtbyen ved at samarbejde med andre arrangementer, som eksempelvis Øllets Dag, der fandt sted i samme weekend.
Mad & Kultur søgte på deres side 200.000 kr. til en festival, der skulle kombinere mad, kultur og fællesskab på tværs af byen. Arrangementet blev beskrevet som et samarbejde med Naturpark Lillebælt og lokale aktører for at skabe en helhedsoplevelse, der også inddrog natur og musik. Ifølge arrangørerne havde tidligere udgaver af festivalen tiltrukket mere end 30.000 besøgende, hvoraf en stor andel kom fra uden for Fredericia Kommune.
Trods de ambitiøse planer måtte begge festivaler se deres ansøgninger afvist i denne omgang.
Ønsket om en ny retning
Ifølge Susanne Eilersen, 2. viceborgmester og medlem af Økonomi- og Erhvervsudvalget, er beslutningen ikke et udtryk for manglende opbakning til idéen om streetfoodfestivaler. Tværtimod ønsker kommunen at gå i en ny retning for at styrke festivalernes samspil med byens øvrige aktiviteter.
– Vi ønsker at brede det endnu mere ud, og derfor skal vi lave et nyt tilbud, som også inkluderer Fredericia Shopping. Det kunne være spændende at inkludere flere aktører, måske i en weekend med kulturelle indslag og madoplevelser. Men det er vigtigt, at vi udvider konceptet, så det bliver mere mangfoldigt. Derfor skal det gentænkes, og der skal komme et nyt udbud, som også inkorporerer shoppingmuligheder, siger hun.
Hun understreger, at konceptet skal gentænkes i samarbejde med aktørerne, så der skabes en helhedsoplevelse, der kan nå en bredere målgruppe og bidrage til byens samlede branding.
En brandingpulje under pres
Brandingpuljen for 2025 er underlagt stramme økonomiske rammer. Med ansøgninger, der samlet oversteg puljens 444.000 kr., måtte Økonomi- og Erhvervsudvalget foretage en prioritering. Midlerne blev i stedet fordelt til Cirkelbro-koncerterne og Metal Magic Festival, der fik henholdsvis 220.800 kr. og 64.000 kr.
Samtidig besluttede udvalget at omprioritere støtten til Lillebælt Halvmarathon, som de seneste år har oplevet dalende deltagerantal. De 70.000 kr., der tidligere blev afsat til halvmaratonet, skal nu bruges på at renovere kommunens tre pyloner ved indfaldsvejene.
Disse pyloner har ifølge forvaltningen en vigtig funktion i at synliggøre byens kulturelle aktiviteter og styrke Fredericias branding.
Et bredere perspektiv på fremtidige festivaler
Forvaltningen har vurderet, at begge streetfoodfestivaler lever op til brandingpuljens kriterier, men at en koordineret indsats vil give større værdi for byen. Derfor blev det foreslået, at de to projekter arbejder sammen om at skabe én samlet festival – eller at de placeres tidsmæssigt forskudt for at sikre aktiviteter spredt over året.
Susanne Eilersen peger på, at beslutningen giver mulighed for at tænke større:
– Det er noget, vi gerne vil, men vi ønsker, at det bliver lidt anderledes. Derfor skal det hele sættes op på en ny måde, og vi skal tage det igennem en ny runde for at få det på plads, afslutter hun.
Så kom I da i gang med den første million, og jeg er noget overrasket over besparelserne på de ansatte i rengøring i Fredericia Kommune. Har I borgerlige og den enlige fra Enhedslisten ikke mere at byde ind med? I var store i slaget, da I stolt præsenterede jeres budget, ja det gælder endda i to år – og så ser borgerne i Fredericia igen de gammelkendte travere. I har sat forvaltningen til at spare. Hvori består fornyelsen? Jeg sørger bare, for jeg får ikke noget svar fra jer.
Nu har I så nået den første million plus det løse (10-15 afskedigelser giver nu nok mere end 1 million). Hvem er de næste, der tæller? Er det brandvæsnets kørsel? Er det udlicitering af entreprenørgården? Nej, det kan det ikke være, for Enhedslisten har sagt, at det vil de ikke gå med til. Så hellere spare, det er jo ikke så slemt at tage noget af de ansattes løn – så det tror jeg på…
Men Enhedslisten og borgerlige partier har ikke noget imod, at rengøringspersonalet skal gå ned i tid, passe kollegaers områder ved sygdom og større arealer at gøre rent – det fortæller mig, hvad jeres menneskesyn indeholder. For slet ikke at undlade trusler om “skriv under eller du er fyret”. I burde skamme jer, men det er utopi, at det sker.
Hvad med dem, der ikke har råd til jeres spareplaner – har I overhovedet tænkt på dem? Sikkert ikke, I har jo jeres på det tørre. Enhedslisten gør normalt en dyd af at være de svages forsvarer, gælder ikke i Fredericia. Har I tænkt på, hvordan det er at gøre rent og ikke kunne nå sit arbejde? Det giver dårligt arbejdsmiljø. Hygiejne er ellers et godt ord, men det gælder åbenbart ikke for kommunens ansatte, eller børn, eller de ansatte på Sundhedshuset, eller de små i daginstitutioner og så videre.
Jeg venter med stor spænding på de borgerlige og Enhedslisten om, hvilke grupper der står for tur næste gang. Nå ja, jeg har da også et spareforslag: I kunne jo starte med at gå 10 procent ned, stigende til 20 procent i år 2, ned i vederlag, alternativt nedlægge nogle udvalg, men de forslag kommer nu nok ikke til debat.
Mandag aften markerede starten på forårets træningskampe for FHK, der med en 33-29-sejr over 1. divisionsholdet Aarhus Håndbold viste solid form trods fraværet af flere stamspillere. Selvom modstanderen til daglig spiller i 1. division, var det ikke en opgave, man tog let på, da Aarhus har klare ambitioner om oprykning til ligaen og profiler som Nicolaj Nørager, Lars Mousing og Simon Sejr på holdkortet.
Kampen bød på flere udfordringer for FHK, der stillede uden Einar Olafsson, som er til VM, samt William Moberg, der har været syg i længere tid. Derudover var Kasper Young, Thorsten Fries og Sebastian Henneberg også fraværende, hvilket gav plads til nye konstellationer og spilletid til flere unge spillere.
Jonas Kruse viste vejen
Playmaker Jonas Kruse stod som styrmand på banen gennem hele kampen og greb chancen med en stærk indsats. Samtidig fik unge Malthe Hejsel værdifulde minutter, da der blev eksperimenteret med opstillinger.
FHK viste en tydelig niveauforskel, når holdet spillede koncentreret og holdt fast i aftalerne. Især i kampens første del trak fredericianerne fra. Ved stillingen 13-7 efter 17 minutter var der solid kontrol, men da der blev roteret på banen og testet nye kombinationer, faldt rytmen, og Aarhus Håndbold lukkede hullet. Ved pausen var forspringet reduceret til 17-14.
Aarhus pressede på – FHK svarede igen
I anden halvleg kom Aarhus flere gange tæt på at true FHK’s føring, blandt andet ved stillingen 26-23 efter 45 minutter. Hver gang formåede FHK dog at hæve niveauet og genskabe en komfortabel afstand. Den taktiske fleksibilitet og det individuelle niveau hos fredericianerne blev afgørende.
Opbygning mod foråret
Med sejren kan FHK tage selvtillid med sig videre i træningsforløbet. Næste udfordring bliver torsdag mod Bjerringbro-Silkeborg, hvor modstanden forventes at være på et højere niveau.
Stillinger undervejs:
5 minutter: 6-2
12 minutter: 10-5
17 minutter: 13-7
27 minutter: 15-13
Pause: 17-14
35 minutter: 22-16
45 minutter: 26-23
Slutresultat: 33-29
Trods de manglende stamspillere viste FHK, at truppen har dybde og potentiale. Trænerteamet kan tage mange positive momenter med fra kampen, hvor især de unge spillere viste, at de er klar til at byde ind i en spændende forårssæson.
En havareret lastbil, der i flere timer blokerede det inderste spor på Strandvejen ved lysreguleringen nær Cozy, er nu fjernet. Lastbilen, der ikke gjorde vejen helt ufremkommelig, men reducerede kapaciteten betydeligt, skabte store trafikale problemer og lange køer i området.
Hændelsen, der fandt sted i en af Fredericias mest trafikerede indfaldsveje, resulterede i kødannelse, da trafikanterne kun havde ét spor til rådighed gennem lysreguleringen. Situationen har sat fokus på, hvordan selv mindre forhindringer kan have store konsekvenser for trafikafviklingen.
Vejen aldrig lukket, men stærkt påvirket
Det er vigtigt at understrege, at Strandvejen ikke har været lukket for trafik, men at det ene spor ved krydset har været ufarbart. Det førte til, at bilister blev nødt til at tilpasse sig de begrænsede muligheder for passage, hvilket gav anledning til frustrationer og forsinkelser.
Hændelsen afslører en udfordring i håndteringen af trafikforstyrrelser i byens nøgleområder. I andre lande håndteres lignende situationer ofte ved hurtigt at flytte det havarerede køretøj væk fra vejen, enten ved at skubbe det til siden eller transportere det til en nærliggende sidevej. På Strandvejen stod lastbilen i flere timer og skabte dermed en betydelig flaskehals.
Evaluering nødvendig
Med trafikken nu tilbage til normal opstår spørgsmålet om, hvordan lignende hændelser kan håndteres mere effektivt fremover. Særligt i kritiske områder som Strandvejen kan hurtigere løsninger reducere forsinkelser og begrænse generne for byens trafikanter.
Strandvejen er en af Fredericias vigtigste indfaldsveje, og episoden har tydeligt illustreret, hvor sårbar trafikken er, når kapaciteten reduceres. Hændelsen giver anledning til refleksion over beredskabet og mulige forbedringer i fremtidige procedurer.
Rune D. Rasmussen fylder 40 år i dag den 13. januar 2025, men det er ikke blot en rund fødselsdag, han kan fejre. Med en imponerende karriere som CEO for Associated Danish Ports (ADP), en baggrund i transportbranchen og et liv præget af ambitioner og fremdrift, er Rune et levende bevis på, hvordan målrettethed og evnen til at gribe muligheder kan føre til ekstraordinære resultater.
Rune er født på sygehuset i Thisted og voksede op på en gård på Mors sammen med sine forældre og sin lillebror.
– Jeg husker min barndom som helt fantastisk, fortæller han og fortsætter: – Vi boede på en gård, hvor vi havde dyr og marker, og vi var altid med i arbejdet. Vi sad i traktoren, pløjede markerne og var med til at passe gården. Det var en fri og rolig tid, hvor vi også havde bedstemor og bedstefar tæt på. Min bedstefar betød meget for mig – jeg var sammen med ham næsten hver dag.
Barndommen på Mors formede Rune og gav ham en stærk base af værdier, som han stadig bærer med sig i dag.
– Det var lidt som en Morten Korch-film, siger han med et smil. – Vi havde et tæt lokalsamfund, hvor alle kendte hinanden, og vi børn kunne løbe frit rundt mellem hinandens hjem. Jeg ønsker virkelig, at mine egne børn kan opleve noget af det samme.
Som barn og ung på Mors gik meget af Runes tid med håndbold.
– Der var en fantastisk håndboldkultur på Mors dengang, fortæller han. – Jeg spillede sammen med mange dygtige spillere, som senere nåede rigtig langt, som Morten Olsen og René Toft. Jeg var ikke på deres niveau, men det var inspirerende at være en del af det miljø.
Ved siden af sporten begyndte Rune at interessere sig for historie, særligt perioder som industrialiseringen og verdenskrigene.
– Jeg tror, interessen blev vækket allerede i 7.-8. klasse, forklarer han. – Jeg brugte meget tid på at læse om samfundets udvikling og idehistorie, og det er noget, der stadig fascinerer mig i dag.
Efter folkeskolen fortsatte Rune på handelsskolen og derefter på Salling Efterskole, som han beskriver som en dannelsesrejse. – Det var et år, hvor jeg lærte meget om mig selv. Det handlede ikke kun om skole, men også om at tage ansvar og blive mere selvstændig. Det var en vigtig periode for mig.
Karriere i transportbranchen
Efter uddannelsen som speditør startede Rune sin karriere i transportbranchen.
– Jeg blev udlært hos et lille speditionsfirma, hvor man skulle kunne det hele. Det gav mig en bred erfaring og lærte mig at stå på egne ben, siger han.
Karrieren førte ham videre til DB Schenker, hvor han i løbet af næsten syv år gjorde hurtige fremskridt og fik ansvar for en stor del af den danske forretning.
– Jeg lærte enormt meget i den tid, fortæller Rune. – Det var også her, jeg fandt ud af, at jeg havde en passion for ledelse. Jeg ville gerne gøre en forskel og skabe rammer, hvor folk kunne trives og præstere.
I 2017 blev Rune tilbudt en stilling som salgsdirektør hos ADP. – Jeg vidste ikke ret meget om havnedrift, men opgaven lød spændende, indrømmer han. – Det handlede om at finde en ny retning for virksomheden og udvikle en langsigtet strategi. Det tiltalte mig, fordi det gav mulighed for at skabe noget varigt.
Som CEO for ADP siden 2019 har Rune været drivkraften bag en transformation, der har gjort virksomheden til en af Danmarks mest moderne og fremadskuende havnekoncerner.
– Vi har arbejdet hårdt for at skabe en klar retning for ADP, siger han. – Vi har blandt andet udviklet Taulov Dry Port i samarbejde med PFA Pension, og vi har tiltrukket store virksomheder som Mærsk og Bestseller. Det har været en fantastisk rejse.
Rune ser dog stadig et stort potentiale for ADP. – Jeg tror ikke, vi har set andet end toppen af isbjerget, siger han og uddyber. – Med grøn omstilling og vores strategiske placering kan vi blive en endnu større spiller, både nationalt og internationalt. Det handler om at tænke langsigtet og være modig nok til at gribe de muligheder, der opstår.
Familieliv og værdier
Privat bor Rune i Ry sammen med sin hustru Annette og deres to sønner, Storm og Nord.
– Annette og jeg mødte hinanden igen i Aarhus, efter vi havde kendt hinanden som unge på Mors, fortæller han. – Det var lidt som en romantisk film – vi så hinanden og vidste, at det var det.
Familielivet betyder meget for Rune, som forsøger at skabe en god balance mellem arbejde og fritid.
– Vi prøver at lære vores børn, at det er okay at kede sig, men vi sørger også for, at de får oplevelser. Vi tager på charterferier, men vi elsker også at udforske Danmark. Thy og Klitmøller er et favoritsted.
Rune beskriver familien som hans faste fundament.
– Annette er fantastisk til at skabe ro og struktur i vores hverdag. Hun arbejder som fysioterapeut og har en utrolig evne til at få tingene til at glide. Børnene er fulde af energi, og det er skønt at se dem vokse op og trives.
Passion for cykling og filosofi
Ud over arbejdet og familien har Rune en passion for cykling.
– Jeg elsker at cykle, fordi det giver mig tid til at tænke og reflektere, siger han. – Til sommer skal jeg deltage i La Marmotte i Alperne, hvor vi skal op ad Alpe d’Huez. Det bliver hårdt, men jeg glæder mig.
Rune har også en stor interesse for filosofi.
– Jeg synes, det er spændende at beskæftige sig med de store spørgsmål i livet. Det giver mig et andet perspektiv, som også kan bruges i mit arbejde. Filosofi handler meget om at tænke langsigtet og reflektere over, hvad der virkelig betyder noget.
Når Rune ser tilbage på de første 40 år af sit liv, er han taknemmelig for de mange oplevelser og muligheder, han har fået.
– Jeg føler mig privilegeret over at have haft så mange gode mennesker omkring mig – både privat og professionelt, siger han.
Han ser frem til de kommende år med optimisme og ambitioner. – Jeg håber, at vi kan fortsætte med at udvikle ADP og gøre en forskel. Det er min drivkraft – at skabe noget, der har værdi for både mennesker og samfundet som helhed.
Med 40 år bag sig og et utal af projekter foran sig er Rune D. Rasmussen en mand, der aldrig står stille. – Jeg er altid på vej mod det næste bjerg, siger han med et smil. Både bogstaveligt og i overført betydning.
FHK spiller klokken 17:30 træningskamp mod Aarhus Håndbolds 1. divisionshold, der har ambitioner om at rykke op. På holdet har de blandt andet Nicolaj Nørager.
En havareret lastbil på Strandvejen fortsætter med at skabe trafikale problemer på en af byens mest trafikerede indfaldsveje. Flere timer efter den første melding om hændelsen står lastbilen stadig i det inderste spor i retning mod byen, hvilket har skabt lange køer og frustration blandt bilister.
Bilister på stedet fortæller til AVISEN, at de har været nødt til at vente længe i kø, og enkelte rapporterer, at de stadig holder fastlåst i trafikken uden udsigt til en løsning. Situationen udvikler sig løbende, og trafikken bliver ved med at være mærkbart påvirket.
Bilister opfordres til at sænke hastigheden. Situationen kræver opmærksomhed, særligt i myldretiden, hvor trafikken på Strandvejen traditionelt er tæt.
Der er endnu ikke givet nogen præcis tidshorisont for, hvornår lastbilen vil blive fjernet.
AVISEN følger sagen tæt og opdaterer, når der er nyt om fjernelsen af lastbilen og normaliseringen af trafikken på Strandvejen.