Fredag kunne CEO for Crossbridge Energy, Finn Schousboe, og CEO for Everfuel, Jacob Krogsgaard, stolt annoncere, at den første produktion og levering af grøn brint til Crossbridge Energys raffinaderi er en realitet, men efterfølgende erkendte de begge, at grønt brint ikke er attraktivt nok endnu.

Efter en tur rundt i anlægget iført sikkerhedsveste og briller afsluttede Finn Schousboe og Jacob Krogsgaard turen med et blik ud over området fra rooftop, hvor de funderede over projektets betydning. Det er en historisk milepæl, sagde de – ikke kun for Danmark, men for Europa og muligvis verden, når man ser på produktionen af grøn brint som en erstatning for den sorte brint i raffineriprocesser.

Der udtrykte Finn Schousboe også stor stolthed over de fremskridt, der bliver gjort.

– Den korte version er, at det her er Danmarks historie, og måske endda et lille skridt i Europas eller verdens historie. Vi producerer grøn brint med det formål at erstatte sort brint i raffineriprocessen. Det betyder, at vi kan reducere CO2-udledningen direkte, fordi vi bruger mindre fossilt brændstof, siger Crossbridge-direktøren.

– Vi er allerede i gang med næste fase. Det handler om at bygge mere kapacitet, og vi har organisationen klar til at rulle ud. Der er allerede reserverede arealer, og vi har det nødvendige udstyr klar til at producere endnu mere brint. Men for at det hele skal lykkes, skal det være attraktivt for både forbrugere og virksomheder at bruge grøn brint, siger Jacob Krogsgaard.

Politik og regulering er de store udfordringer

En af de største udfordringer, som de to direktører fremhæver, er de politiske og regulatoriske forhold.

– Den største udfordring lige nu er politisk. Det handler om, at det ikke er attraktivt at anvende grøn brint, hvilket hæmmer efterspørgslen. Hvis vi skal gøre brint attraktivt, er det nødvendigt, at CO2-udledningen, der fortrænges, enten i produktet eller i produktionsprocessen, tæller i den politiske regulering. Ellers vil der ikke være incitament til at betale for det, og så vil vi heller ikke producere det, siger Finn Schousboe.

Schousboe sammenligner situationen med den tidligere omstilling til biogas, hvor EU har skabt attraktive rammevilkår, som har fremmet brugen af biogas, selv om det er dyrere end naturgas.

– Vi har et lignende behov for at gøre brint attraktivt gennem politiske incitamenter, siger han.

Begge direktører er tydeligt stolte over projektet, men de understreger, at det stadig er et lille skridt på en lang rejse.

– Der kilder lidt i maven, men det er også en faderlig stolthed. Vi har været igennem mange tekniske udfordringer, og vi har stadig nogle foran os. Men vi er klar, og det er vi kun, fordi vi har gjort det sammen, siger Krogsgaard.

Jacob Krogsgaard tilføjer, at dette projekt er et resultat af hårdt arbejde og samarbejde, men at det også er et skridt mod et langt større mål:

– Nu er det op til samfundet at følge med. Det er en grøn omstilling, og vi er klar til at tage næste skridt i at gøre brint til en realitet i den danske og europæiske energifremtid, siger han.

Næste skridt: Optrapning af produktionen

Med produktionen nu i gang er det næste skridt at optrappe produktionen af brint og fortsætte arbejdet med at gøre det mere tilgængeligt og attraktivt for forbrugere og industrien.

Der er stadig store politiske og økonomiske udfordringer, men både Schousboe og Krogsgaard er optimistiske om fremtiden og ser frem til den næste fase i projektet.

– Vi er godt på vej, og vi er klar til at tage det næste skridt. Det er nu, vi virkelig begynder at mærke effekten af vores arbejde, og vi er klar til at gøre det til en stor succes for alle involverede parter, slutter Krogsgaard.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her