Processen for den nye folkeskole, der skal bygges i Fredericia, er blevet vedtaget. SF’s Malene Søgaard-Andersen mener, at det giver en anledning til at kigge på skolestrukturen i Fredericia, da den nye folkeskole kommer til at rumme fra 0. – 9. klasse, i modsætning til størstedelen af byens øvrige folkeskoler.

SF’s spidskandidat Malene Søgaard-Andersen er glad for, at processen om den nye folkeskole i Fredericia endelig er taget af Børne- og Skoleudvalget. Hun har været en aktiv del af arbejdet i §17-4-udvalget, der først tog beslutningen om, at en ny skole skulle bygges frem for at renovere den eksisterende. For hende er det en vigtig milepæl, at der nu sker fremskridt i processen.

– Det er fantastisk. Jeg kan huske, at da vi startede §17-4-udvalget og arbejdede med folkeskolen, var der flere, der sagde, at vi spildte tid, og at der ikke ville komme noget ud af det. Men da vi kunne se, at vi kunne blive enige på tværs af partier om at bygge en ny skole, var det bare mega fedt at se, at det også nu bliver eksekveret, siger Malene Søgaard-Andersen.

Den nye skole er for Malene et skridt i den rigtige retning for børn og unges fremtid i Fredericia. SF har i mange år kæmpet for en tilbagevenden til den gamle skolernes struktur, da den nuværende ikke har levet op til de krav, der stilles i et moderne samfund.

– Vi tror på, at det at få et skoleforløb uden et automatisk skift mellem skoler kan styrke både den faglige udvikling og det sociale fællesskab. Det handler om at give børnene et sammenhængende forløb og sikre, at de ikke skal starte forfra et nyt sted, når de når 7. eller 8. klasse, forklarer hun.

Malene har også erfaring med skoleområdet i Fredericia, både som politiker og som aktiv inden for skolefaget arbejdsmæssigt. Hun konkluderer, at den nuværende struktur med at gå på en skole fra 0. – 6. klasse og så skifte ikke er holdbar.

– Når vi kigger på de dårlige resultater på afgangseksamen og den store andel af unge, der ikke gennemfører skolen, så er det tydeligt, at vores nuværende skolestruktur ikke fungerer. Vi bliver nødt til at ændre på det, siger Malene Søgaard-Andersen.

Hun påpeger, at der er en klar evidens for, at det er i de ældste skoleår, at eleverne udvikler sig mest, og derfor er det vigtigt at have en skolestruktur, der kan støtte op om denne udvikling. SF har kæmpet for at skabe en struktur, der bedre kan håndtere de udfordringer, børn og unge står overfor.

– Vi ser, at mange børn og unge mister motivationen, og at de ikke får den nødvendige støtte i de kritiske år. Det er derfor, vi har kæmpet for en ny skolestruktur, som kan hjælpe vores unge med at nå deres fulde potentiale. Vi skal gøre det nu, og vi skal gøre det hurtigt, understreger hun.

Når Malene Søgaard-Andersen ser fremad, ser hun en ny tid for Fredericias skolesystem. En tid, hvor børn og unge ikke skal kæmpe med en skolestruktur, der ikke understøtter deres behov. For hende er det vigtigt, at Fredericia fortsætter med at fokusere på at skabe en skole for fremtiden – en skole, der både styrker elevernes trivsel og deres faglige udvikling.

– Jeg tror på, at denne skole vil være et fundament for en ny start for børnene i Fredericia. Det er vigtigt, at vi sætter fokus på, hvordan vi kan forbedre vores skolesystem og gøre det bedre for børnene. Jeg håber, at den nye skole vil være med til at skabe et stærkere fundament for børn og unge i vores by, slutter Malene Søgaard-Andersen.

Den nye folkeskole skal efter planen stå klar i 2030, men inden da mener Malene Søgaard-Andersen, at der skal besluttes noget om fremtidens skolestruktur i Fredericia.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her